Ropne zapalenie w obrębie odcinka szyjnego

ropne zapalenie odcinka szyjnego

Dolegliwości bólowe okolicy odc. szyjnego zazwyczaj są związane ze zmianami zwyrodnieniowo – wytwórczymi i w większości wypadków można je wyleczyć lub znacznie zmniejszyć objawy. Czasami jednak ból tejże okolicy może mieć poważniejsze podłoże np. zajęcie jego struktur przez proces nowotworowy lub zapalny.

Dyskopatia odcinka szyjnego

dyskopatia odcinka szyjnego

Dyskopatia to schorzenia które dotyczy struktury kręgosłupa zwanej krążkiem międzykręgowym. Znajduje się ona pomiędzy kręgami i dzięki swej sprężystości spełnia funkcję amortyzacji sił (wraz z naturalnymi krzywiznami – kifoza, lordoza) które oddziałują na kręgosłup np. podczas skakania. Dyskopatia może wystąpić w różnych segmentach, lecz najczęściej w odcinku lędźwiowym i szyjnym, rzadko w piersiowym

Złamanie w obrębie odcinka szyjnego

złamanie w odcinku szyjnym

Do złamań w obrębie odcinka szyjnego dochodzi na skutek dużego urazu. Upadek z wysokości, wypadek komunikacyjny (smagnięcie biczem ze złamaniem), skok do wody ale również podczas prac domowych jak uderzenie głową o zlew podczas wstawania.

Uraz „smagnięcia biczem” (Whiplash)

whiplash

Zespół zaburzeń powstających po urazach kręgosłupa typu smagnięcia biczem (ang. WAD-whiplash-associated disorders) wiąże się z obecnością wielu dolegliwości. Jest najczęściej wynikiem wypadków komunikacyjnych. Do urazu dochodzi w wyniku silnego odchylenia głowy ku tyłowi, do przodu lub do boku, kiedy to na odcinek szyjny oddziałują duże siły kinetyczne i przypominają smagniecie biczem.

Mielopatia szyjna

mielopatia szyjna

Mielopatia szyjna to przewlekła choroba rdzenia kręgowego przebiegająca z objawami ze strony kończyn górnych i dolnych.

Kręcz szyjny

kręcz szyjny

Kręcz szyi jest przymusowym, asymetrycznym ustawieniem głowy. Polega na przechyleniu jej do boku z jednoczesną rotacją w stronę przeciwną.

Zespół mięśnia gruszkowatego

zespół mięśnia gruszkowatego

Ból w ” krzyżach” schodzący do pośladka, a także do nogi może świadczyć o tzw. zespole mięśnia gruszkowatego. Objawy są niemalże takie same jak w przypadku rwy kulszowej. Aby zróżnicować ich pochodzenie oraz kolejno usunąć ból, należy udać się do fizjoterapeuty, osteopaty.

Ból kości guzicznej

ból kości guzicznej

Ból kości guzicznej (ogonowej) występuje najczęściej po upadku na pośladek i kość krzyżową. Dolegliwości są charakterystyczne dla konsekwencji pourazowych tego rejonu.

Przewlekły ból odcinka krzyżowego a opona twarda

ból od opony twardej

Przewlekłe dolegliwości bólowe odcinka krzyżowego kręgosłupa mogą mieć przyczynę w miejscu nieco oddalonym od lokalizacji bólu. Zdarza się, że problem może powstać poprzez nieprawidłowe napięcia mięśniowo-powięziowe, zrotowane kręgi odcinka szyjnego kręgosłupa, a także napięcia w obrębie opony twardej rdzenia kręgowego.

Zablokowanie stawu krzyżowo-biodrowego

zablokowanie stawu krzyżowo-biodrowego

Zablokowanie stawu- krzyżowo biodrowego charakteryzuje się bólem po bocznej stronie odcinka lędźwiowo-krzyżowego. Dolegliwości mogą rozchodzić się do pośladka oraz bocznej części uda, a także w kierunku kręgosłupa lędźwiowego.