Złamanie kości łódeczkowatej

złamanie kości łódeczkowatej

Urazy okolicy nadgarstka i ręki są coraz częściej spotykanymi uszkodzeniami naszego organizmu. Wiąże się to zarówno ze wzrostem aktywności sportowej, wykonywaniem pracy manualnej oraz przy użyciu maszyn, a także starzejącym się społeczeństwem. Do najczęstszych złamań spośród kości nadgarstka należy złamanie kości łódeczkowatej.

Uszkodzenie więzadła krzyżowego tylnego (PCL)

uszkodzenie więzadła krzyżowego tylnego

Pomimo swojego znaczenia w stabilizacji stawu kolanowego niski wskaźnik uszkodzeń więzadła krzyżowego tylnego powoduje, że niewiele prac naukowych opisuje jego uszkodzenie. Do uszkodzenia najczęściej dochodzi na drodze urazu, co w szczególności można zaobserwować w sportach kontaktowych (np. sportach walki) oraz podczas wypadków komunikacyjnych.

Kolano skoczka: entezopatia więzadła rzepki

kolano skoczka

Kolano skoczka jest potocznie nazwanym przewlekłym schorzeniem spowodowanym entezopatią więzadła rzepki. Patologia tego więzadła spowodowana jest zaburzeniem układu włókien kolagenowych i najczęściej dotyczy osób uprawiających sport, w którym dużą rolę odgrywa wyskok, a więc lekkoatletyka, czy gry zespołowe jak koszykówka i siatkówka.

Choroba de Quervain’a

choroba de quervain'a

Jak często używamy naszych dłoni i jak bardzo nie doceniamy wykonywania łatwych czynności jak pisanie na telefonie czy wycinanie czegoś nożyczkami, dostrzegamy dopiero gdy pojawiają się dysfunkcję w obrębie ręki lub samego nadgarstka. Jedną z takich dysfunkcji jest choroba de Quervain’a.

Choroba Scheuermanna

choroba scheuermanna

Choroba Scheuermanna polega na zniekształceniu trzonów kręgów piersiowych u osób młodych, które prowadzi do trwałego pogłębienia kifozy piersiowej. Choroba dotyka około 1% nastolatków, głównie chłopców. Powód choroby nie jest do końca poznany.

Zespół cieśni kanału nadgarstka

zespół cieśni kanału nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka (CTS) zdarza się stosunkowo często i dotyka około 1% populacji. Najczęściej cierpią osoby w średnim lub podeszłym wieku. Kobiety chorują dwukrotnie częściej niż mężczyźni. CTS rozwija się wskutek ucisku nerwu pośrodkowego na drodze jego przebiegu przez nadgarstek.

Chondromalacja rzepki

chondromalacja rzepki

Chondromalacja rzepki to choroba zwyrodnieniowa chrząstki rzepki, spowodowana jej rozmiękczaniem. Jej pluszowacenie prowadzi do pęknięć i wytwarzania się szczelin. W pierwszej kolejności dochodzi do uszkodzeń w głębokich warstwach chrząstki, które mogą być w początkowej fazie niezauważalne w badaniu obrazowym.

Uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego (ACL)

więzadło krzyżowe przednie

Staw kolanowy z powodu swej lokalizacji oraz budowy anatomicznej jest jednym ze stawów najbardziej narażonych na uszkodzenia. Jednym z takich nagłych urazów, z którym zgłaszają się pacjenci do gabinetu fizjoterapeuty, jest zerwanie lub uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego kolana.

Wrodzony niedorozwój uda

niedorozwój uda

Choroba jest związane ze szerokim spektrum niedoskonałości i zniekształceń kości udowej. Uszkodzenie komponentu kostnego może oznaczać zaburzenia integralności, stabilności i w konsekwencji ruchomości stawów biodrowych i kolanowych.

Przepuklina udowa

przepuklina udowa

Przepuklina udowa jest schorzeniem które jest rzadkim rodzajem przepukliny brzusznej. Mówimy o nim wówczas gdy narządy jamy brzusznej przemieszczają się przez kanał udowy oraz część narządów jamy brzusznej przemieści się przez kanał udowy.