Bark zamrożony

Całościowy ból barku nasilający się stopniowo, może świadczyć o powstaniu schorzenia pod nazwą „zamrożony bark”. Z powodu postępującego problemu, może dojść do bardzo dużego ograniczenia ruchomość stawu ramiennego.

Charakterystyczne objawy

W bardzo ostrym stanie pacjent nie może wykonać delikatnego ruchu. Podstawowe czynności dnia takie jak mycie, podnoszenie przedmiotów, czy ubieranie, stają się coraz bardziej niewykonalne. Początek problemu zaczyna się od odczuwania dolegliwości w przednio-bocznej części ramienia. Ból może promieniować do przedramienia i kciuka. W kolejnych etapach mogą występować dolegliwości bólowe w ruchu biernym, czyli podczas unoszenia kończyny bez czynnego udziału.

Torebka stawowa jest błoną włóknistą otaczającą staw ramienny, pełniąc jego funkcję stabilizującą. Wzmacniana jest przez aparat więzadłowy barku. Wsparcie dla torebki stawowej tworzą:

• więzadło kruczo-ramienne, mające przyczepy na wyrostku kruczym łopatki oraz guzku mniejszym kości ramiennej
  • więzadło obrąbkowo-ramienne, które dzieli się na trzy pasma: górne, środkowe i dolne. Przyczepia się od brzegu obrąbka stawowego do szyjki anatomicznej kości ramiennej. Wszystkie pasma zapewniają stabilizację przednią głowy kości ramiennej oraz hamują ruch rotacji zewnętrznej. Unerwienie torebki stawowej wychodzi z kręgosłupa szyjnego z segmentu C5-C6.

Jak powstaje aż tak duży problem?

Przyczyny zamrożonego barku mogą być bardzo różne. Jak podają źródła naukowe, zamrożenie jest wynikiem zarostowego zapalenia torebki stawowej. Wokół niej pojawia się przewlekły stan zapalny w którym uczestniczą komórki budujące włókna kolagenowe.

Wygląda to tak, jakby fibroblasty (komórki produkujące kolagen) były ciągle pobudzone do produkcji kolagenu. Zastanawiający jest fakt, dlaczego tak się dzieje. Przebudowa struktur więzadłowych i torebkowych barku zachodzi w trakcie ich uszkodzenia. W tym przypadku nie ma urazu, a zatem komórki produkowane są „bez potrzeby”.

Wydaje się, że organizm daje sprzeczne informacje z barku do ośrodkowego układu nerwowego, po czym następuje reakcja nie współmierna do fizycznej potrzeby. Dlatego psycholodzy (pracujący metodami z ciałem) osteopaci i terapeuci czaszkowo- krzyżowi, obserwują zależność zamrożenia barku z przebytymi traumami, bądź długotrwałym stresem.

Wpływ układu hormonalnego

Schorzenie to dotyka najczęściej kobiet w wieku 40- 60 lat, co może być skorelowane ze zmianami hormonalnymi w tym okresie. Zaobserwowano duży związek zamrożonego barku z chorobami tarczycy, cukrzycą oraz problemami z sercem.

Serce oraz tarczyca pośrednio, poprzez unerwienie mogą mieć wpływ na bark. Zarówno serce jak i tarczyca, są unerwiane z tego samego zwoju nerwowego co naczynia krwionośne barku.

Przesilenie, problem chorobowy czy też długotrwały ból, mogą podrażniać segment ośrodkowego układu nerwowego. Taki stan rzeczy, może decydować o przeciążeniu tkanek unerwionych z tego samego rejonu kręgosłupa.

Jak wytłumaczyć korelacje zamrożonego barku z chorobą cukrzycy?Trzustka wytwarza insulinę i glukagon, hormony regulujące cukier we krwi. Zagłębiając się w neurofizjologię, można odnaleźć wspólny mianownik między chorobami metabolicznymi, hormonalnymi oraz zamrożonym barkiem. Są nim szeroko rozumiane problemy stresowo-emocjonalne. Fizjoterapeuci w swojej pracy często obserwuje tę zależność. Jednak nie zawsze pacjent musi zdawać sobie z tego sprawę.

Jak stres przyczynia się do barku zamrożonego?

Długotrwały lub nagły, bardzo intensywny i traumatyczny stres zaburzają pracę układu hormonalnego. Konsekwencją mogą być zaburzenia endokrynologiczne.

Podczas wzmożonego stresu, serce pracuje na wysokich obrotach, otrzymuje bodziec z układu nerwowego, który pobudza intensywniejszy przepływ krwi do tkanek. Ukrwienie mięśni jest potrzebne do zmierzenia się z sytuacją stresową. Podwyższony zostaje cukier we krwi, gdyż energia jest konieczna, aby zmierzyć się z zadaniem. Wszystkie te reakcje są korzystne i potrzebne w naszym życiu. Jednak działające długotrwałe, stają się niebezpieczne dla zdrowia. Szereg czynników może składać się na obciążenie stresowe:

• problemy rodzinne
  • dużo negatywnych emocji i zdarzeń życiowych
  • śmierć bliskich
  • wypadki
  • traumy
  • przewlekły stres

Organizm jest wtedy w ciągłej konfrontacji, układ nerwowy autonomiczny oraz hormonalny są rozregulowane. Pewne hormony zaadaptowały się do reakcji i stymulują gruczoły. Może to prowadzić do chorób tarczycy, powstania cukrzycy czy problemów z sercem.

Skumulowane obciążenia emocjonalne mogą spowodować osłabienie organizmu, a następnie wejście w reakcje na stres tzw. biernej obrony (charakterystyczne dla depresji). Wiąże się to z naszym pierwotnym instynktem przetrwania zagrożenia.

Funkcjonowanie na negatywnym stresie może doprowadzić do sytuacji, kiedy układ nerwowy ulegnie zdezorientowaniu. Nie będzie w stanie podjąć decyzji czy pobudzić do pracy, czy się wycofać, czego konsekwencją może być zamrożenie w tzw. „niezdecydowaniu tkankowym”. Skorelowane jest to z silnym napięciem mięśni działających do siebie przeciwstawnie. Najczęściej problem barku nie będzie przez pacjenta kojarzony z jakimś zdarzeniem, stresem. Zaobserwowano, że dolegliwości mogą pojawiać się nawet po pół roku od stresującego wydarzenia. Zazwyczaj pacjent przypomina sobie podczas terapii zdarzenie negatywne skorelowane z bólem. Pomaga temu specjalna praca z pamięcią tkankową, która może kumulować napięcia emocjonalno-stresowe w ciele.

Dlaczego akurat bark, a nie kolano?

Według najnowszych badań w wyżej opisanej reakcji stresowej, bierze udział nerw błędny. Jest on również odpowiedzialny za unerwienie narządów wewnętrznych i serca. Posiada bardzo duży związek z mięśniami barku, dlatego właśnie to najczęściej bark ulega zamrożeniu.

Ciało i umysł są jednością. Problemy na poziomie emocjonalnym zawsze wiążą się z reakcją fizjologiczną. Występuje wiele chorób, w których organizm atakuje siebie niewiadomo z jakiego powodu. Są one mocno skorelowane z autonomicznym układem nerwowym i układem hormonalnym, które są wykonawcami poleceń zadanych z układu limbicznego (układ związany z emocjami).

Dużym stresem fizycznym dla tkanek są również zabiegi operacyjne oraz urazy. Połączone z unieruchomieniem barku również powodują przewlekły stan zapalny i zarastanie torebki stawowej. Obserwuje się również korelacje występowania dysfunkcji z wysokim stężeniem toksyn w organizmie.

Jak wyleczyć bark zamrożony?

Leczenie zazwyczaj wymaga czasu z racji złożoności problemu. Terapia musi być intensywna. Regulacja układu autonomicznego stanowi najważniejszą część początkowej fazy leczenia. Poprzez prace manualną na okolicach zwojów nerwowych dowodzących układem autonomicznym, skutecznie wycisza się napięcie tkanek.

Należy również redukować przykurcz mięśni i powięzi technikami mięśniowo-powięziowymi. Bardzo istotne jest ograniczanie stanu zapalnego poprzez prace drenażową.

W kolejnych fazach leczenia należy stopniowo mobilizować staw ramienny wraz z jego torebką. Początkowo wykonuje to terapeuta, w dalszej fazie pacjent dostaje ćwiczenia do domu.

Jeśli problem pomimo wyżej wymienionego leczenia nie wycofuje się, należy poszerzyć terapię o pracę psychosomatyczną. Pomoże ona usunąć stres i emocje odłożone w pamięci tkankowej, czyli w powięzi i komórkach, które mogą podtrzymywać przewlekły problem.

Sprawdzone metody leczenia barku zamrożonego

• Osteopatia
  • Terapia CranioSacralna (SomatoEmocjonalna)
  • Terapia manualna