Chondromalacja rzepki

Chondromalacja rzepki to choroba zwyrodnieniowa chrząstki rzepki, spowodowana jej rozmiękczaniem. Jej pluszowacenie prowadzi do pęknięć i wytwarzania się szczelin. W pierwszej kolejności dochodzi do uszkodzeń w głębokich warstwach chrząstki, które mogą być w początkowej fazie niezauważalne w badaniu obrazowym. Choroba dotyczy częściej kobiet.

Rzepka jest spłaszczoną kością o trójkątnym kształcie znajdującą się z przodu stawu kolanowego. W tym miejscu chroni ona staw oraz poprawia działanie mięśnia czworogłowego uda. Chrząstka, która może ulec uszkodzeniu znajduje się na jej tylnej powierzchni.

Przyczyny chondromalacji rzepki

Do najczęstszych przyczyn chondromalacji należy:

• Bezpośredni uraz
  • Nieprawidłowe przemieszczanie się rzepki, prowadzące do jej podwichnięć
  • Zwichnięcie rzepki
  • Niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń przy długotrwałej, intensywnej aktywności fizycznej

Badanie kliniczne

Początek choroby, często niespecyficzny, najczęściej zauważalny jest wieku nastoletnim. Pacjenci najczęściej skarżą się na:

• Ból lub dyskomfort w przedniej części stawu kolanowego
  • Bolesność podczas długotrwałego chodzenia
  • Bolesność podczas chodzenia po schodach

O chondromalacji rzepki może świadczyć pozytywny wynik testu klinicznego w którym terapeuta stabilizuje rzepkę i przypiera ją do kłykci kości udowej, a pacjent czynnie napina mięsień czworogłowy (objaw Soto – Halla).

Leczenie i rehabilitacja chondromalacji

Głównym celem rehabilitacji jest:

• Przywrócenie prawidłowego zakresu ruchu w stawie kolanowym
  • Zmniejszenie napięcia mięśnia czworogłowego uda
  • Zniwelowanie powstałych już zmian kompensacyjnych
  • Nauka prawidłowego obciążania kończyn dolnych

W tym celu terapeuta może posłużyć się technikami:

• Terapii manualnej
  • Pracy mięśniowo – powięziowej
  • Kinesiotapingu
  • Treningu funkcjonalnego i proprioceptywnego
  • Pinopresury

Bartłomiej Biedroń

Założyciel Bartłomiej Biedroń Fizjoterapia. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim Collegium Medicum w Krakowie. Uczestnictwo w licznych szkoleniach (m. in. terapia manualna wg Maitlanda, terapia powięziowa FDM, manipulacje krótkodźwigniowe HVLA) umożliwia mu holistyczne spojrzenie na problem. Duży nacisk w swojej pracy kładzie na rozmowę i zwiększenie świadomości pacjenta, ponieważ pozwala to na uniknięcie w przyszłości wielu urazów i dysfunkcji. Najważniejszym elementem terapii jest szukanie zdrowia, a nie choroby i odblokowanie procesów, które prowadzą do zaburzenia homeostazy. Fizjoterapię stara łączyć się ze zdrowym odżywianiem i medytacją. Stale poszerza swoją wiedzę podczas szkoleń i czytanych książek. Jego pasją są film, historia, medycyna wschodnia, podróże, literatura oraz jeździectwo.