Choroba Scheuermanna

Choroba Schaeuermanna polega na zniekształceniu trzonów kręgów piersiowych u osób młodych, które prowadzi do trwałego pogłębienia kifozy piersiowej. Choroba dotyka około 1% nastolatków, głównie chłopców. Powód choroby nie jest do końca poznany. Aktualnie wyjaśnia się jej początek, przeciążeniem przednich części trzonów kręgów piersiowych podczas ich wzmożonego rozrostu u młodych osób rosnących.

Brak równowagi, pomiędzy rozrostem przednich i tylnych obszarów trzonów kręgów piersiowych prowadzi do ich klinowacenia. Takie zmiany powodują ograniczenie ruchomości kręgosłupa, jego deformację oraz ból przeciążeniowy. Im wcześniejszy wiek rozpoznania, tym skuteczniejsze leczenie gorsetowe.

Nieleczona choroba nie postępuje w życiu dorosłym, lecz deformacja kręgosłupa pozostaje. Może prowadzić do ograniczenia ruchomości klatki piersiowej czy powodować bóle górnego i dolnego odcinka kręgosłupa.

Objawy choroby Scheuermanna

Pacjenci zgłaszają przede wszystkim obustronne bóle kręgosłupa piersiowego o charakterze mięśniowym. Objawy zmniejszają się podczas odpoczynku i nasilają przy pracy, głównie w pozycji pochylonej.

W badaniu terapeuta może dostrzec:

• Nadmierną kifozę piersiową
  • Pogłębienie lordozy lędźwiowej, co wiąże się z próbą wyrównania krzywizny
  • Obustronne zaburzenie długości mięśni, głównie prostego uda, biodrowo – lędźwiowego oraz mięśni kulszowo – goleniowych

Dodatkowym badaniem potwierdzającym diagnozę jest RTG.

Chorobę należy odpowiednio różnicować z:

• Bólami kręgosłupa pochodzenia dyskopatycznego
  • Plecami okrągłymi
  • Wrodzonej hiperkifozy

Rozpoznanie choroby oraz wybór sposobu jej leczenia powinien należeć do lekarz specjalisty.

Leczenie i rehabilitacja w chorobie Scheuermanna

Leczenie choroby Scheuermanna możemy podzielić na:

Operacyjne – jest rzadko stosowane i polega na korekcji kręgosłupa przy pomocy śrub i prętów powodując trwałe usztywnienie.

Nieoperacyjne –  w pierwszych stadiach choroby skuteczna może okazać się fizjoterapia. Stosujemy tu głównie:

• Rozciągnięcie skróconych grup mięśniowych
  • Ćwiczenia poprawiające ruchomość klatki piersiowej
  • Wzmocnienie mięśni posturalnych
  • Wyrobienie nawyków prawidłowej postawy
  • Ćwiczenia wyprostne kręgosłupa
  • Gorsety korekcyjne

Podejście manualne do leczenia dolegliwości związanych z chorobą Scheuermanna polega głównie na zidentyfikowaniu obszarów największego napięcia oraz zastosowaniu odpowiednich technik w celu ich zniwelowania. Dobrze sprawdzają się techniki mobilizacyjne, manipulacja powięzi, pinopresura.

Bartłomiej Biedroń

Założyciel Bartłomiej Biedroń Fizjoterapia. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim Collegium Medicum w Krakowie. Uczestnictwo w licznych szkoleniach (m. in. terapia manualna wg Maitlanda, terapia powięziowa FDM, manipulacje krótkodźwigniowe HVLA) umożliwia mu holistyczne spojrzenie na problem. Duży nacisk w swojej pracy kładzie na rozmowę i zwiększenie świadomości pacjenta, ponieważ pozwala to na uniknięcie w przyszłości wielu urazów i dysfunkcji. Najważniejszym elementem terapii jest szukanie zdrowia, a nie choroby i odblokowanie procesów, które prowadzą do zaburzenia homeostazy. Fizjoterapię stara łączyć się ze zdrowym odżywianiem i medytacją. Stale poszerza swoją wiedzę podczas szkoleń i czytanych książek. Jego pasją są film, historia, medycyna wschodnia, podróże, literatura oraz jeździectwo.