Co ma wspólnego bolesne miesiączkowanie z bólem kręgosłupa lędźwiowego?

Pacjentka, lat 28, zgłosiła się z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa lędźwiowego, promieniującymi do lewej kończyny dolnej.

Wywiad – klucz do planowania terapii

Dolegliwości pojawiły się 2 lata wcześniej, bez wyraźnej przyczyny. Oprócz bólu pacjentka zgłaszała drętwienie małego palca stopy lewej. Największe nasilenie dolegliwości przybierały rankiem lub po długotrwałym bezruchu, po rozruszaniu zmniejszały się, żaden konkretny ruch nie nasilał bólu.

Pacjentka aktywna fizycznie, bez chorób towarzyszących, wykonująca pracę siedzącą. Istotną rzeczą w wywiadzie było złamanie lewej kości strzałkowej w wypadku skręcenia stawu 8 lat wcześniej oraz występujące bolesne miesiączki od 6 lat.

Badanie funkcjonalne

Testy neurologiczne oraz testy bezpieczeństwa wykluczyły przyczynę dyskopatyczną. Pacjentka po badaniu palpacyjnym została poddana terapii według FMID – Manipulacji powięzi w leczeniu dysfunkcji wewnętrznych.

Terapia rozbita była na 3 spotkania w ciągu 3 tygodni i polegała na:

• Manipulacji punktów w obrębie powięzi głębokiej w okolicy kostki bocznej, bocznej krawędzi mięśnia prostego brzucha, dołu biodrowego lewego oraz mięśnia pośladkowego średniego.
  • Modyfikacji nawyków odnośnie ergonomii pracy (częsta zmiana pozycji, proste ćwiczenia ruchowe).

Rezultaty terapii

Pacjentka po 1. spotkaniu zgłosiła poprawę o 50% w zakresie bólu, zniknęły drętwienia stopy.
Po drugim spotkaniu dolegliwości bólowe zniknęły całkowicie.
Trzecie spotkanie przeznaczone było na zbalansowanie napięcia powięzi głębokiej.
W trakcie kontroli po 3 miesiącach pacjentka zgłosiła także redukcję o 80% bolesności w trakcie miesiączki.

Jak powiązać dolegliwości bolesnego miesiączkowania z bólem kręgosłupa?

Dolegliwości bólowe mogą być zależne również od starych urazów w obrębie całego ciała. W naszym konretnym przypadku u pacjentki doszło do wytworzenia tzw. kompensacji wstępującej. Manipulacja Powięzi tłumaczy występowanie dolegliwości narządowych zmianami w obrębie powięzi głębokiej, które pojawiają się w wyniku tzw. odruchu somato-wisceralnego. W skrócie można opisać ten stan jako ciągłą impulsację układu współczulnego (unerwiającego narządy wewnętrzne) poprzez okolice, które w przeszłości uległy urazowi oraz wprowadziły trwałe zmiany pobudzenia receptorów w uszkodzonej okolicy. U naszej pacjentki takim urazem było skręcenie stawu skokowego lewego.

Jak natomiast powiązać dolegliwości miesiączkowe z bólem kręgosłupa? Otóż okolice miednicy mniejszej, w której znajdują się macica, jajniki oraz układ więzadłowy tych narządów ściśle wiążą się z kością krzyżową, zarówno poprzez drogi nerwowe jak i poprzez tkanki miękkie. Natomiast kość krzyżowa jest miejscem, z okolic którego odchodzi nerw kulszowy – stąd ból promieniujący do kończyny dolnej.

Wywiad oraz badanie palpacyjne pozwala określić wzorce napięć w ciele, co daje możliwość skutecznego zbalansowania ciała pacjenta. Jak widać, terapia przynosi efekty również w dolegliwościach wewnętrznych.

Dominik Tabor

Magister fizjoterapii, założyciel praktyki Fizjoterapia Tabor oraz witryny Fizjoterapeutaradzi.pl. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz AWF Kraków. Student medycyny osteopatycznej w Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń w kraju i za granicą. Specjalizuje się głównie w medycynie manualnej. Podstawą jego podejścia do pacjenta jest globalne spojrzenie na ciało oraz wnikliwe badanie, pozwalające dokładnie ocenić przyczynę zaburzenia. Doświadczony sportowiec, nieprzerwanie od 2008 roku - zdobywca kilku medali Mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i biegach przełajowych. Prywatnie miłośnik gry na gitarze oraz sportu.