Czy możliwe jest wyleczenie migrenowych bólów głowy trwających 20 lat?

Do gabinetu zgłosiła się pacjentka w wieku 56 lat na leczenie bardzo silnego bólu odcinka lędźwiowo-krzyżowego trwającego od kilku lat. Występowały problemy ze wstawaniem rano z łóżka, schylaniem, a także funkcjonowaniem na co dzień. Dolegliwości bólowe w ciągu dnia były tak silne i uciążliwe, że pacjentka musiała wspomagać się lekami przeciwbólowymi.

Dodatkowo z wywiadu dowiedziałem się o migrenowych bólach głowy trwających od 20 lat. Silne bóle nasilały się średnio 2-3 razy w tygodniu. Pomimo przyjmowania od wielu lat bardzo mocnych leków,  migreny wciąż nie odpuszczały.  Pytając w trakcie wywiadu o radzenie sobie ze stresem, uzyskałem informację, że nadmierne reakcje emocjonalne oraz stres nasilają bóle migrenowe. Zachodziła również korelacja związana z odżywianiem, a także z niedostatecznym nawodnieniem organizmu.

Postępy terapii

Po zbadaniu całego ciała pacjentka została poinformowana o wzajemnym wpływie dolegliwości związanych z głową i kręgosłupem lędźwiowym, a także z napięciami w obrębie narządów wewnętrznych.

Pierwotnie zastosowano terapię manualną kręgosłupa:

• rozluźnienie powięzi piersiowo- lędźwiowej
  • pracę z mięśniem biodrowo-lędźwiowym oraz jego powięzią
  • pracę z mięśniami pośladkowymi
  • mobilizacje kręgosłupa

Po dwóch wizytach poprawa  sięgała 30%, zatem jak na kilkuletnie problemy – dosyć dobrze.

Wiedząc o emocjonalnym podłożu dolegliwości bólowych głowy, dalsza terapia skupiała się na uwolnieniu stresu z tkanek. Dysfunkcje na poziomie głowy mogą podtrzymywać problem w kręgosłupie L/S i na odwrót.

Na kolejnych dwóch wizytach zastosowano terapię CranioSacralną  w celu regulacji pobudzonych fizjologicznych mechanizmów stresowych oraz ich wtórnych napięć w ciele. Obejmowała ona:

• drenaż czaszki
  • usunięcie restrykcji w obrębie kości czaszki
  • uwolnienie napięć w obrębie opony twardej mózgowia
  • pracę z fluktuacją płynu mózgowo- rdzeniowego
  • regulację układu nerwowego wegetatywnego

Dodatkowo zastosowano terapię wisceralną z rejonem jelit oraz wątroby. Migreny są bardzo złożonym problemem wynikającym najczęściej z wielu przyczyn. Wśród nich wyróżnia się:

• problemy trzewne
  • przewlekły stres
  • kumulacja napięć emocjonalnych w tkankach
  • problemy hormonalne

Czy efekty były satysfakcjonujące?

Po zastosowaniu dwóch terapii skupiających się na wyżej wymienionych aspektach, bóle migrenowe nasilające się 2-3 razy w tygodniu zostały wyeliminowane. Pacjentka odrzuciła silne leki i mogła normalnie funkcjonować bez bólu. Jednak nie tylko migreny odpuściły! Postępy w leczeniu bólu kręgosłupa posunęły się do 80%, bez pracy w jego rejonie.

Pacjentka otrzymała ćwiczenie do domu wspierające funkcjonowanie nerwu błędnego odpowiedzialnego za działanie antystresowe oraz wytyczne co do zmiany nawyków żywieniowych, a w szczególności do systematycznego picia wody.

Dominik Konieczny

Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia. Student Medycyny Osteopatycznej na Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń z zakresu fizjoterapii i osteopatii m.in. Terapii Cranio-Sacralnej Upledgera, Osteopatycznej diagnostyki i leczenia narządów trzewnych, kręgosłupa, stawów obwodowych. Przez wiele lat związany z Centrum Zdrowia Biegacza. W terapii stosuje zintegrowane podejście do leczenia człowieka, które opiera się na wykorzystaniu wiedzy z zakresu fizjologii, anatomii oraz psychologii, jak również na szerokiej obserwacji ciała, jako największej i najmądrzejszej "encyklopedii" wiedzy o człowieku. Ciągle poszerza swoje możliwości terapeutyczne poprzez zdobywanie wiedzy zarówno na szkoleniach oraz z książek. W leczeniu pacjentów wykorzystuje różne podejścia terapeutyczne. W przeszłości uprawiał lekkoatletykę- rzut oszczepem. Prywatnie lubi uprawiać sport oraz interesuje się psychologią, rozwojem duchowym.