Dyskopatia odcinka szyjnego

Jest schorzenie które dotyczy struktury kręgosłupa zwanej krążkiem międzykręgowym, znajduję się ona pomiędzy kręgami i dzięki swej sprężystości spełnia funkcję amortyzacji sił (wraz z naturalnymi krzywiznami – kifoza, lordoza) które oddziałują na kręgosłup np. podczas skakania.

Dyskopatia może wystąpić w różnych segmentach, lecz najczęściej w odcinku lędźwiowym i szyjnym, rzadko w piersiowym. Krążek międzykręgowy składa się ze znajdującego się wewnątrz galaretowatego jądra miażdżystego, które w normalnych warunkach jest dobrze uwodnione. Jest ono szczelnie zamknięte przez otaczający je pierścień włóknisty.

Można je podzielić pod względem mechaniki i stopnia uszkodzeń na:

• Ogniskowe uszkodzenie pierścienia włóknistego
  • Wypuklina krążka międzykręgowego
  • Przepuklina krążka międzykręgowego
  • Dehydratacja krążków międzykręgowych
  • Zwężenie krążka międzykręgowego
  • Zapalenie krążka międzykręgowego

Zmiany krążka dotyczą każdego, lecz często zmiana nie jest adekwatna do reprodukcji objawów pacjenta. Mogą one być bardzo zaawansowane i produkować objawy z którymi da się żyć na co dzień, lub małe zmiany które powodują że pacjent ma znaczne trudności w egzystencji.

Objawy dyskopatii odcinka szyjnego

Objawy będą uzależnione od poziomu zmian krążka miedzykręgowego, od ilości zmian tj. zmian wielosegmentowych i czy będą im towarzyszyć inne dodatkowe komplikacje w postaci np. naczyniak.

Głównym objawem będzie ból w odc. szyjnym szyjnej oraz:

• silne napięcie mięśni przypominające kręcz szyi
  • patologiczne ustawienie głowy w wyniki „poszukiwania” pozycji analgetycznej (przeciwbólowej)
  • gdy mamy do czynienia z uciskiem na korzenie nerwowe to – parastezje (zaburzenie czucia) m.in. drętwienie oraz projekcja bólu, wszystko z zależności od segmentu np. gdy dana okolica unerwiakończynę górną to mogą wystąpić bóle o charakterze rwącym, piekącym i elektrycznym
  • zmiany troficzne mięśni (zaniki)
  • obrzęki tkanek
  • gdy mamy do czynienia z modelowaniem worka oponowego i/lub uciskiem na rdzeń to w tym pierwszym ból może być miejscowy lub migrujący (zważywszy na doskonałe unerwienie opony twardej); paraliż dolnej części ciała lub widoczne zaburzenie funkcji obwodowych ( w tym wypadku pilny jest zabieg operacyjny)
  • szumy uszne, zaburzenia widzenia, bóle głowy oraz zaburzenia hormonalne
  • zaburzenia równowagi

Przyczyny dyskopatii odcinka szyjnego

Przyczyn takiego stanu rzeczy będzie mnóstwo począwszy od wad wrodzonych kończąc na zmianach związanych z wiekiem, do najważniejszych zaliczymy:

• wady postawy (np. skolioza)
  • zaburzenia biomechaniczne wstępujące/zstępujące (np. zaburzenia ukłądu stomatologicznego lub zmiany zwyrodnieiowe stawu biodrowego)
  • nieprawidłowa technika dźwigania
  • siedzący tryb życia
  • nadmierna, nagła aktywność fizyczna bez odpowiedniego przygotowania
  • urazy, szczególnie wypadki samochodowe oraz upadki z wysokości
  • ciąża
  • zaawansowany wiek
  • dieta (uboga w wodę)
  • inne choroby

Diagnostyka dyskopatii odcinka szyjnego

Po zweryfikowaniu objawów należy przeprowadzić dalszą diagnostykę. Badania którę są wykorzystywane do postawienia diagnozy:

• szczegółowe badanie neurologiczne (może je również przeprowadzić fizjoterapeuta, terapeuta manualny, osteopata – oraz wysłać do lekarza specjalisty celem postawienia diagnozy i dalszych badań w tym obrazowych)
  • RTG
  • MRI
  • TK
  • EMG

Badanie neurologiczne oraz RTG to absolutna podstawa, ponieważ pacjent często nie jest świadom osłabienia siły mięśniowej oraz zaburzeń czucia (z praktyki gabinetowej). Również badanie reproduktywne objawów jest wskazane, zazwyczaj wykonują je osteopaci, fizjoterapeuci czy terapeuci manualni w gabinecie.

Leczenie dyskopatii odcinka szyjnego

Leczenie będzie uzależnione od objawów i stopnia zaawansowania zmian w diagnostyce. W stanach nagłych gdy mamy do czynienia z paraliżem, zabieg operacyjny jest koniecznością.

Należy pamiętać że zabieg operacyjny bez rozwiązania przyczyn które wywołały zmiany krążka międzykręgowego przyniosą ulgę, lecz na krótko, a późniejsze interwencje rehabilitacyjne mogę być znacznie ograniczone, ponieważ zasoby homeostazy po zabiegu np. implantacji dysku są znacznie ograniczone.

W stanach gdy stan nie jest nagły można rozważyć leczenie zachowawcze w postaci zastrzyka nadtwardówkego(lub innej formy farmakoterapii) oraz koniecznym przystąpieniem do rehabilitacji.

Badania oraz własna praktyka wykazuje że zastosowanie odpowiedniego postępowania nawet w stanach nagłych przed zabiegiem znacznie przyśpiesza powrót pacjenta do „trybu dnia codziennego”, a nawet zdarza się uniknąć zabiegu. Proszę pamiętać że zabieg to konieczność która winna mieć uzasadnienie, a nie wykonanie zabiegu dla samego „sportu” – co często się zdarza.

Terapia dyskopatii odcinka szyjnego

Po weryfikacji stanu pacjenta i ustaleniu wspólnych celów, należy mieć świadomość że proces terapeutyczny może trwać długo, wieloetapowo i pacjent nie może być bierny, powinien wykonywać zalecenia, płynące od terapeuty w końcu chodzi tu o jego zdrowie.

Zbiór technik terapii manualnej ma bardzo dobrą, opisana skuteczność. Techniki mobilizacyjne tkanek potrafią przyspieszyć autoregeneracje tkanek wraz z odpowiednia dietą (np. dużo wody) która dostarcza materiałów budulcowych.

Jednak najważniejszym jest rozwiązanie problemów które spowodowały następujące zmiany. Jako ciekawostkę napisze że długotrwałe zaburzenia w przestrzeni wisceralnej leczone jedynie objawowo jak np. zaburzenia perystaltyki jelit mogą długofalowo wpłynąć na rozwój dyskopatii szyjnej (i lędźwiowej).

Skorygowanie postawy i stabilizacja są kluczowe, wraz z zadaniami domowymi dla pacjenta. Terapie z zakresu medycyny osteopatycznej w znacznej mierze przyspiesza proces naprawczy oraz mogą rozwiązać przyczynę wystąpienia zmian. Działaniem doraźnym jest masaż, nie spowoduje od co prawda pożądanego efektu terapeutycznego lecz może podziałać kojąco na psychikę pacjenta przez relaks.

0 Komentarzy