Koksartroza

Jeśli chodzi o staw biodrowy, zmiany zwyrodnieniowe lokalizują się w obrębie torebki stawowej oraz chrząstce stawowej obu powierzchni stawowych (głowa kości udowej i powierzchnia księżycowata kości miednicznej).

Przyczyny koksartrozy

Zmiany zwyrodnieniowe, z wiekiem dotykają każdego z nas w mniejszym lub większym stopniu. Jednym z najbardziej narażonych obszarów na takie dolegliwości jest przenoszący bardzo duże obciążenia staw biodrowy. Poza tym, że naturalnie z wiekiem takie zmiany będą u nas postępowały, ważnym aspektem tych zmian będzie to jak ruchowo wygląda nasze życie. A mianowicie do takich zmian może doprowadzić zbyt mała ilość ruchu, bez którego staw nie jest wstanie się odżywiać lub nadmierna ilość ruchu(sportowcy) kiedy to nakładające się obciążenie będą zbyt intensywne, aby nasz staw mógł za tym nadążyć. Należy pamiętać, że zwłaszcza u starszych osób zbędne kilogramy będą dużym utrudnieniem z racji dodatkowych przeciążeń, które będzie musiało znosić biodro.

Wiemy już jak ważne są kwestie ruchowe i wiekowe w koksartrozie ale co jeszcze może sprawić, że będziemy bardziej narażeni na takie zmiany ? Otóż będzie to:

• dysplazja stawu biodrowego
  • choroba Perthesa
  • podwichnięcie stawu biodrowego
  • martwica głowy kości udowej
  • urazy

Objawy koksartozy

W pierwszej kolejności ból zazwyczaj będzie się lokalizował w obrębie pachwiny ale dodatkowymi rejonami nierzadko dotkniętymi wrażeniami bólowymi będą: kolano, ze względu na bardzo podobne unerwienie do biodra, krętarz większy, pośladek i okolica talerza biodrowego, a także lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Obserwować również możemy postępujące ograniczenie zakresu ruchu stawu biodrowego. Charakterystyczną, odróżniającą od bólu rzutowanego w obrębie biodra rzeczą będzie to, iż ból występuje głównie w trakcie obciążania kończyny.

Diagnostyka

Efektemzwyrodnienia stawu biodrowego będzie występowaniekolejnych etapów wzorca torebkowego. Oznacza to, iż możliwości ruchowe będą zanikać kolejno dla: rotacji wewnętrznej, odwiedzenia, zgięcie, wyprostu, a na końcu rotacji zewnętrznej. W przypadku kiedy występuje wiele objawów wskazujących na to schorzenie najlepiej będzie wykonać badanie MRI lub RTG.

Fizjoterapia w koksartrozie

Należy zaznaczyć, iż zmiany zwyrodnieniowe same w sobie nie bolą. Ból występuje w konsekwencji zwiększonego ciśnienia okolicy zajętej i w związku z tym drażnieniem receptorów bólowych. Aczkolwiek duże zmiany będą się niemal zawsze wiązały z odczuciami bólowymi. Małe zmiany – nie zawsze. Fizjoterapeuta powinien na początku zadbać o poprawne odżywienie stawu pracując w okolicy naczyń krwionośnych odżywiających go. Tutaj terapeuta powinien dokładnie przeanalizować dietę pacjenta, w wywiadzie pytając go o problemy gastryczne, jak przykładowo zaparcia. Napięcie w obrębie jelit i otrzewnej otaczającej je wszystkie będzie negatywnie wpływało na zaopatrzenie tętnicze biodra, gdyż właśnie przez otrzewną przebiega jedna z głównych tętnic dostarczającej w jego obręb krew. Doświadczenie zawodowe nie przypomina mi pacjenta ze zdiagnozowaną koksartrozą, który nie zgłaszał żadnych problemów z układem pokarmowym. Bardzo dobrze, zwłaszcza w zwalczaniu bólu związanego z koksartrozą działają techniki z pinopresury wg. dr Radosłąwa Składowskiego. Terapeuta powinien zbadać biomechanikę pacjenta i wychwycić nieprawidłowe wzorce napięciowe nadmiernie obciążające biodro. Po zniesieniu bólu można wprowadzać delikatne techniki bezpośrednio angażujące biodro i kolejno zaoferować odpowiednią aktywność fizyczną dostosowaną do pacjenta.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.