Kompresyjne złamanie trzonów kręgów piersiowych

Kręgosłup piersiowy składa się z 12 kręgów, które ruchomo połączone są z żebrami. Zbudowane są z trzonu oraz łuku kręgu,  tworząc kanał, wewnątrz którego znajduje się rdzeń kręgowy. Trzony w tym odcinku zwiększają swoją masywność ku dołowi.

Do kompresyjnych uszkodzeń dochodzi przede wszystkim w przebiegu osteoporozy. Siła powodujące takie złamania działa wzdłuż długiej osi kręgosłupa, a osłabienie struktury kostnej dotyczy głównie trzonu kręgu. Z powodu nienaruszenia tylnej kolumny kręgosłupa i więzadeł są to złamania stabilne.

Przyczyny złamań kompresyjnych odcinka piersiowego kręgosłupa

• Osteoporoza–uszkodzenie struktury kości spowodowane jest zaburzeniem gospodarki wapniowej. Skutkuje to kumulacją mikropęknięć trzonów kręgów co prowadzi do złamań kompresyjnych. Do złamania na tle osteoporotycznym, aż do 75% dochodzi podczas wykonywania zwykłych czynności dnia codziennego.
  • Uraz – głównie upadki z wysokości
  • Nowotwór

Objawy złamań kompresyjnych odcinka piersiowego kręgosłupa

• Nagły, silny, opasujący ból na poziomie uszkodzonego kręgu
  • Narastający ból podczas ruchu
  • Zaburzeni neurologiczne

W przypadku kolejnych złamań:

• Pogłębienie kifozy piersiowej – powstanie wdowiego garbu
  • Deformacje klatki piersiowej
  • Spadek pojemności oddechowej
  • Przewlekłe bóle grzbietu

Wywiad w złamaniach kompresyjnych odcinka piersiowego kręgosłupa

Niezbędnymi informacjami od pacjenta w wywiadzie są:

• Rodzaj urazu
  • Lokalizacja urazu
  • Czas wystąpienia bólu

Ważnym elementem jest opis zdjęcia RTG dzięki któremu możemy oszacować wielkość złamania. Dodatkowo, można zastosować badanie MRI pozwalające na ocenę uszkodzeń tkanek miękkich, które mogły ucierpieć podczas złamania. Przy podejrzeniu złamań w obrębie kręgosłupa należy przeprowadzić badanie neurologiczne.

Leczenie i rehabilitacja złamań kompresyjnych odcinka piersiowego kręgosłupa

Leczenie operacyjne:

Wskazaniem do leczenia operacyjnego jest głównie –  niestabilność kręgosłupa, która prowadzi do uciśnięcia struktur nerwowych. Deformacja kręgosłupa oraz ból nieustępujący w leczeniu zachowawczym.

Leczenie nieoperacyjne:

• Stosowanie gorsetów np. Jeweta
  • Rehabilitacja

Do najważniejszych elementów rehabilitacji po kompresyjnym złamaniu trzonu kręgosłupa piersiowego możemy zaliczyć:

• Elementy terapii manualnej – poprawiające ruchomość w obrębie stawów kręgosłupa
  • Ćwiczenia indywidualne – wzmacniające gorset mięśniowy oraz poprawiające postawę ciała
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Ćwiczenia stabilizacyjne
  • Ćwiczenia rozciągające
  • Fizykoterapia – magnetoterapia, laseroterapia oraz elektroterapia
  • Nauka wykonywania czynności życia codziennego w prawidłowym wzorcu ruchu

Terapeuta pracujący manualnie dbać będzie przede wszystkim o prawidłowe napięcie tkanek otaczających mięśnie złamania oraz o zapewnienie maksymalnego odżywienia okolicy kręgosłupa piersiowego. Sprawdzą się tu elementy harmonicznych mobilizacji czy też terapii mięśniowo-powięziowej.

Bartłomiej Biedroń

Założyciel Bartłomiej Biedroń Fizjoterapia. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim Collegium Medicum w Krakowie. Uczestnictwo w licznych szkoleniach (m. in. terapia manualna wg Maitlanda, terapia powięziowa FDM, manipulacje krótkodźwigniowe HVLA) umożliwia mu holistyczne spojrzenie na problem. Duży nacisk w swojej pracy kładzie na rozmowę i zwiększenie świadomości pacjenta, ponieważ pozwala to na uniknięcie w przyszłości wielu urazów i dysfunkcji. Najważniejszym elementem terapii jest szukanie zdrowia, a nie choroby i odblokowanie procesów, które prowadzą do zaburzenia homeostazy. Fizjoterapię stara łączyć się ze zdrowym odżywianiem i medytacją. Stale poszerza swoją wiedzę podczas szkoleń i czytanych książek. Jego pasją są film, historia, medycyna wschodnia, podróże, literatura oraz jeździectwo.