Kręgozmyk

Poszczególne kręgi odcinka lędźwiowego łączą się ze sobą za pomocą stawów międzywyrostkowych, a pomiędzy trzonami kręgów łączą się ze sobą poprzez krążki międzykręgowe. Sytuację, w której kręg wyższy przesuwa się względem niższego do przodu drugiego nazywamy przodozmykiem. Z kolei sytuację odwrotną, czyli przesunięcie kręgu wyższego względem niższego do tyłu nazywamy tyłozmykiem. Regionami najczęściej dotkniętymi tymi schorzeniami są segmenty L5/S1, L4/L5 oraz L3/L4. Oba typy należą do grupy spondylolistez, często nazywane również kręgozmykiem.

Klasyfikacja kręgozmyku

Mówiąc o kręgozmyku, ważne jest zwrócenie uwagi na klasyfikację schorzenia. Kręzgozmyk oraz retrozmyk sklasyfikować możemy patrząc na stopień zaawansowania. Wg klasyfikacji Meyerdinga wyróżnić możemy:

• Stopień 1: 1-25% ześlizgu,
  • Stopień 2: 26-50% ześlizgu
  • Stopień 3: 51-75% ześlizgu
  • Stopień 4: 76-100% ześlizgu

Typy oraz przyczyny kręgozmyku

Kręgozmyk może przybierać różne postacie oraz posiadać rozmaite przyczyny. W literaturze znacznie lepiej opisany jest przodozmyk, który został podzielony na V typów w zależności od etiologii powstania:

• Typ I: wrodzony (dysplastyczny); powstaje w wyniku wad wrodzonych połączeń w stawach międzykręgowych
  • Typ II: cieśniowy; stanowi ponad 50% wszystkich przypadków, bywa dzielony na 3 podtypy; podejrzewa się, iż jego przyczyną są powtarząjące się mikrourazy, które w efekcie wywołują tzw. kręgoszczelinę na skutek rozrywania łuków kręgów
  • Typ III: zwyrodnieniowy; spowodowany przez zmiany zwyrodnieniowe powierzchni stawowych, co prowadzi do niestabilności kręgów
  • Typ IV: urazowy; powstaje w wyniku urazu bezpośredniego, prowadzącego do uszkodzenia łuków oraz stawów międzykręgowych
  • Typ V: patologiczny; powstaje w wyniku osłabienia mechanicznej struktury kości

Tyłozmyk w przeciwieństwie do kręgozmyku nie jest często opisywany w literaturze. Stąd też jego klasyfikacja opiera się głównie na obrazie schorzenia w badaniach obrazowych. Wyróżnić możemy:

• Tyłozmyk całkowity – kręg przesuwa się względem kręgów sąsiadujących z góry oraz z dołu
  • Tyłozmyk częściowy – kręg przesuwa się w kierunku tylnym względem kręgu niższego
  • Tyłozmyk „schodkowy” – kręg przesuwa się względem kręgu leżącego wyżej do tyłu oraz do przodu względem leżącego niżej

Oba rodzaje kręgozmyku mogą występować u jednego pacjenta jednocześnie, lecz zdarza się to rzadko.

Czynniki uczestniczące w powstaniu kręgozmyku

Kręgozmyk powstaje w wyniku wielu czynników, z których każdy może wiązać się ze sobą. Do najczęściej opisywanych w literaturze należą:

• Wykonywanie aktywności sportowych w wieku dorastania zawierających w sobie elementy silnego wyprostu oraz zgięcia kręgosłupa (np. gimnastyka artystyczna)
  • Urazy okołoporodowe
  • Wcześniejsza dyskopatia bądź choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa
  • Osteoporoza
  • Bezpośrednie urazy kręgosłupa
  • Choroby układowe

W ostatnich latach wysunięto ciekawą hipotezę, iż powstawanie przodozmyku łączy się z częstym wykonywaniem czynności wyprostnych kręgosłupa. Powstawanie tyłozmyku natomiast tłumaczone jest powstawaniem kompensacji w wyniku przesuwania się środka ciężkości ciała ku tyłowi.

Objawy kręgozmyku

Kręgozmyki małego stopnia zwykle nie dają objawów bólowych czy też neurologicznych. Ze względu na podobieństwo objawów do dyskopatii czy też stenozy kanału kręgowego, kręgozmyk bywa diagnozowany późno. Do najczęstszych objawów należą:

• Ból w regionie występowania kręgozmyku, przybierający charakter tępy
  • Przy zwężeniu kanału kręgowego może dojść do pojawienia się chromania neurogennego
  • W zależności od segmentu dotkniętego schorzeniem, mogą pojawić się odczucia drętwienia, mrowienia, zaburzenia czucia w różnorakich obszarach kończyny dolnej
  • W zaawansowanych fazach pojawić się może osłabienie siły mięśni kończyn dolnych

Diagnostyka kręgozmyku

Jedyną pewną diagnostyką kręgozmyku są badania obrazowe, jak np. RTG. W celu określenia ewentualnej niestabilności kręgosłupa można posiłkować się badaniem obrazowym dynamicznym.

Niekiedy podczas badania palpacyjnego terapeuta będzie w stanie wyczuć zagłębienie oraz zniekształcenie krzywizny kręgosłupa lędźwiowego. Ze względu jednak na osobnicze zróżnicowanie budowy kręgosłupa potwierdzeniem znalezisk badania palpacyjnego są badania obrazowe.

Możliwe leczenie dolegliwości związanych z kręgozmykiem

Leczenie zachowawcze kręgozmyku polega głównie na opanowaniu objawów bólowych i neurologicznych. Wbrew anegdotycznym opowieściom terapeuta za pomocą żadnej techniki nie „wstawia” kręgu na miejsce. Dotyczy to przede wszystkim technik manipulacyjnych. W zależności więc od wywiadu oraz wyników badania terapeuta może używać następujących podejść w trakcie terapii pacjenta:

• Pinopresury
  • Treningu stabilizacyjnego
  • Terapii manualnej (szczególnie technik manipulacyjnych)
  • Manipulacji powięzi
  • Terapii wisceralnej
  • Suchego igłowania, akupunktury

Należy pamiętać, iż na powstanie kręgozmyku wpływa wiele czynników. Istotne jest więc spojrzenie globalne na pacjenta oraz modyfikacja stylu życia. Terapeuta może zalecić modyfikację aktywności fizycznej czy też dostosowanie ergonomii pracy.

Leczenie operacyjne kręgozmyku

W przypadku, gdy leczenie zachowawcze nie przynosi efektów, a dolegliwości pogarszają się, konieczna może być konsultacja z neurochirurgiem. W przypadku kręgozmyku często wykonywanymi operacjami są: zespolenie kręgów oraz laminektomia. Dzięki rozwojowi technik operacyjnych większość z nich wykonywana jest z minimalną inwazyjnością. Istotnym jest, aby po leczeniu operacyjnym pacjent poddał się terapii u fizjoterapeuty bądź osteopaty.

0 Komentarzy