„Łokieć golfisty” – ból przyśrodkowej strony stawu łokciowego

Obszar przyśrodkowej (inaczej wewnętrznej) strony stawu łokciowego zawiera wiele struktur, które mogą wpływać na pojawienie się bólu. Podobnie jak w przypadku częściej występującego łokcia tenisisty, przyczyny bólu mogą pochodzić z dysfunkcji wielu tkanek.

Najczęściej z bólem kojarzone są przyczepy mięśni zginaczy nadgarstka. Mięśnie te tworzą rozległy i szeroki przyczep w obrębie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Oprócz nich w tym obrębie przyczepia się również mięsień nawrotny obły, którego główną funkcją jest ruch nawracania przedramienia.

Nie wolno zapomnieć o strukturach nerwowych, które biegną w okolicy przyśrodkowej stawu łokciowego. Są to nerwy pośrodkowy oraz promieniowy.

W omawianiu bólu przyśrodkowej strony łokcia nie wolno zapomnieć również o błonie maziowej stawu łokciowego, więzadle podobocznym łokciowym oraz o kaletce podskórnej nadkłykcia przyśrodkowego.

Objawy i diagnostyka bólu przyśrodkowej strony stawu łokciowego

Objawy ściśle zależą od struktur, które najbardziej zaangażowane są w dysfunkcje.

W przypadku przeciążenia przyczepu wspólnego zginaczy:

• Ból lokalizuje się głównie w obrębie nadkłykcia przyśrodkowego
  • Ból wywoływany jest konkretnymi czynnościami ruchowymi
  • Oprócz bólu lokalnego może występować ból promieniujący wzdłuż przebiegu mięśni zginaczy
  • Wraz z większą ilością wykonywanych bolesnych ruchów ból nasila się, w trakcie spoczynku spada
  • Początkowo ból pojawia się tylko przy ruchach oporowych, wraz z długością trwania może pojawiać się przy prostych czynnościach dnia codziennego jak np. ściskanie ręki

W przypadku podrażnienia przebiegu nerwów:

• Ból pojawiać się może głównie przy próbie rozciągnięcia nerwu, rzadziej przy aktywnym napięciu mięśni
  • Oprócz bólu w przebiegu tkanki nerwowej pojawiać się mogą symptomy neurologiczne
  • W zależności od poziomu podrażnienia pacjent odczuwać może mrowienia, drętwienia, parestezje
  • W przypadku długotrwałego uwięźnięcia bądź podrażniania nerwu dodatkowo może pojawić się osłabienie mięśni zginaczy nadgarstka

Ból może występować również w przebiegu podrażnienia więzadła pobocznego łokciowego:

• Ból odczuwalny będzie przez pacjenta głównie punktowo przy próbach koślawienia stawu łokciowego

Nie wolno również zapominać o możliwym zapaleniu błony maziowej, torebki stawowej bądź bólu rzutowanym z punktów spustowych, górnego otworu klatki piersiowej czy też odcinka szyjnego:

• Główną charakterystyką bólu wynikającego z dysfunkcji tych tkanek są niespecyficzne okoliczności pojawiania się bólu
  • Pacjent może odczuwać ból niezależny od pozycji ciała, ból stały, rozlany, a w zaawansowanych przypadkach ból nocny
  • W przypadku zapalenia kaletki podskórnej dodatkowo widoczny będzie obrzęk

Diagnostyka

Terapeuta w celu zlokalizowania właściwej przyczyny bólu będzie posługiwał się dokładnym wywiadem, badaniem funkcjonalnym oraz palpacją. Dzięki dużej ilości możliwych do wykonania testów w sposób precyzyjny jest w stanie zdecydować o strukturze powodującej dolegliwości. Często w badaniu palpacyjnym poprzez nacisk na poszczególne struktury terapeuta będzie w stanie dokładnie odtworzyć ból pacjenta, tym samym znajdując jego źródło.

Należy pamiętać, iż terapeuta powinien podejść do problemu globalnie, gdyż często tzw. „łokieć golfisty” jest tylko konsekwencją innych problemów. W przypadku wątpliwości co do diagnozy pacjent może dostać polecenie wykonania badań obrazowych.

Możliwe przyczyny bólu przyśrodkowej strony stawu łokciowego

Podobnie jak w przypadku bólu bocznej strony stawu łokciowego, częstą przyczyną pojawiających się uszkodzeń ścięgien jest zaburzenie odżywienia tej okolicy. Do najczęściej spotykanych w gabinecie przyczyn „łokcia golfisty” zaliczyć możemy:

• Zbyt intensywny trening
  • Zaburzenie odżywienia regionu przyczepu mięśni zginaczy
  • Nieprawidłową ergonomię pracy (w szczególności biurowej)
  • Kompensacje starych urazów z innych regionów ciała
  • Powtarzające się przeciążenia (np. w sportach rzutowych)
  • Uwięźnięcie nerwów
  • Urazy mechaniczne( np. ciągły nacisk na rejon nadkłykcia przyśrodkowego)

Możliwe leczenie bólu przyśrodkowej części stawu łokciowego

Po zidentyfikowaniu źródła problemu terapeuta może przystąpić do leczenia. Dzięki bogatemu wachlarzowi podejść oraz technik terapeutycznych większość leczonych pacjentów nie wymaga interwencji chirurgicznej bądź zastrzyków.

Terapeuta często zaleci modyfikację nawyków ruchowych bądź aktywności lub też ich czasowe ograniczenie. W leczeniu bólu przyśrodkowej strony stawu łokciowego wykorzystywane są z powodzeniem następujące podejścia:

• Manipulacja Powięzi
  • Suche igłowanie
  • Trening ekscentryczny
  • Pinopresura
  • Terapia nerwowo-mięśniowa

Należy jeszcze raz podkreślić, iż tylko podejście globalne do problemu dać może satysfakcjonujący oraz długotrwały wynik leczenia.

Dominik Tabor

Magister fizjoterapii, założyciel praktyki Fizjoterapia Tabor oraz witryny Fizjoterapeutaradzi.pl. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz AWF Kraków. Student medycyny osteopatycznej w Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń w kraju i za granicą. Specjalizuje się głównie w medycynie manualnej. Podstawą jego podejścia do pacjenta jest globalne spojrzenie na ciało oraz wnikliwe badanie, pozwalające dokładnie ocenić przyczynę zaburzenia. Doświadczony sportowiec, nieprzerwanie od 2008 roku - zdobywca kilku medali Mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i biegach przełajowych. Prywatnie miłośnik gry na gitarze oraz sportu.