Naderwanie mięśnia czworogłowego uda

Mięsień czworogłowy uda jest strukturą tkankową grupy przedniej uda. Składa się z następujących części:

• mięsień prosty uda (dwustawowy – zgięcie w stawie biodrowym, wyprost w stawie kolanowym)
  • mięsień obszerny boczny
  • mięsień obszerny pośredni
  • mięsień obszerny przyśrodkowy

Wspólne ścięgno mięśni kończy się na rzepce i przechodząc w więzadło rzepki przyczepia się na guzowatości kości piszczelowej. Mięsień czworogłowy jest unerwiony przez nerw udowy L2, L3, L4. Unaczyniony jest głównie przez tętnicę boczną okalającą udo.

Mięsień czworogłowy uda, ze względu na obszerność budowy i siły które musi przenosić jest narażony na duże przeciążenia co prowadzi do wielu mikrourazów i dużych uszkodzeń:

• stłuczeń
  • naciągnięć
  • naderwań
  • zerwań

W dwóch mechanizmach:

• pośrednim – w skutek mikrourazów
  • bezpośrednim – nagłe uderzenie, upadek, wypadek itp.

Naderwanie jest częstym uszkodzeniem struktur mięśniowych który jest poddawany ciągłym odkształceniom, mamy z nim do czynienie kiedy co najmniej 5% włókien ulega uszkodzeniom. Urazy tego typy zazwyczaj występują w miejscu przejścia brzuśca mięśnia w ścięgno. Uszkodzeniom towarzyszy uszkodzenie naczyń krwionośnych oraz nerwów.

Są trzy stopnie uszkodzenia:

• I stopień – ból łagodny, szybko mija i nie ogranicza sprawności fizycznej
  • II stopień – ból umiarkowany, ograniczenie sprawności fizycznej
  • III stopień – duży ból, niemożliwa jakakolwiek forma aktywności fizycznej

Objawy naderwania mięśnia czworogłowego uda

Najczęstszymi objawami naderwania mięśnia czworogłowego uda są:

• ostry ból w miejscu urazu o charakterze kłujący,
  • wystąpienie krwawego wylewu (krwiak)
  • obrzęk (dysproporcji stosunku ultrafiltratu do resorpcji naczyń)
  • stan zapalny
  • wrażliwość palpacyjna
  • zagłębienie w miejscu urazu
  • zmniejszenie zakresu ruchu
  • częste skurcze mięśnia

Diagnostyka naderwania mięśnia czworogłowego uda

Diagnostyka prócz szczegółowego wywiad dotyczącego okoliczności winna być ukierunkowana obserwacją, ewentualna progresją objawów, do badań dodatkowych zaliczamy:

• USG struktur mięśniowych
  • RMI
  • RTG (celem wykluczenia uszkodzeń struktur kostnych)
  • USG Dopplera (gdy występuje duży krwiak)

Leczenie naderwania mięśnia czworogłowego uda

Głównym leczeniem jest farmakologia polegające na zastosowaniu leków o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwobrzękowym.

Terapia naderwania mięśnia czworogłowego uda

Terapie będzie obejmować dwa okresy:

• ostry
  • przewlekły

W okresie ostrym który może trwać około od 1 do 2 tygodniu, terapia jest bardzo ważna w tym etapie ponieważ pozwala na szybki powrót pacjenta do sprawności.

Zastosowanie technik które się do tego przyczynia to manualny drenaż limfatyczny celem redukcji obrzęku i regulacji cyrkulacji płynów odżywczych, techniki mobilizacji nerwowo-mięśniowej, taping oraz ćwiczenia o wzmacniające.

W okresie przewlekłym który trwa według literatury od 3 do około 2 miesięcy, lecz jest to sprawa na tyle indywidualna i zależna od wielkości i jakości uszkodzenia że nie należy za bardzo brać tego do serca.

Postępowanie to będzie obejmować doskonalenie ćwiczeń w pozycji pionowej, z ćwiczeniami funkcjonalnymi oraz stabilizacji. Jeśli będzie występować nadal obrzęk to powinno się stosować elementy składowe KTP (Kompleksowej Terapii Przeciwobrzękowej).

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.