Nagły, nieurazowy ból odcinka krzyżowego kręgosłupa

Do kości krzyżowej od strony brzusznej przyczepiają się macica oraz gruczoł krokowy. Macica poprzez więzadło maciczno- krzyżowe, gruczoł krokowy za pomocą łącznotkankowej blaszki krzyżowo- odbytniczo- płciowo- pęcherzowo- odbytniczej. Unerwienie przywspółczulne dla macicy i gruczołu krokowego oraz części zstępującej jelita grubego wychodzi z odcinka krzyżowego z segmentu S2-S5. Kość krzyżowa wykonuje ruchy nutacji- rotacji przedniej oraz kontrnutacji-rotacji tylnej. Zachodzą one względem kości biodrowych.

Przyczyny

Przyczyny bólu okolicy krzyżowej mogą wynikać z zaburzeń w obrębie narządów dna miednicy. Poprzez połączenie więzadłowe z kością krzyżową tworzą możliwą korelacje, co generuje tendencje do niekorzystnego wpływu na jej ruchomość oraz powstawanie dysfunkcji sąsiadujących tkanek miękkich.

Ból „krzyża” może również wynikać w związku z wyżej wymienionymi problemami, lecz poprzez połączenie unerwienia narządów dna miednicy i trzewi z odcinkiem krzyżowym. Występuje istotna zależność układu nerwowego przywspółczulnego wychodzącego z poziomu kości krzyżowej z: macicą, jajnikami, gruczołem krokowy, jelitem grubym częścią zstępującą. Patologiczne napięcia w obrębie narządów miednicy mogą pojawiać się w wyniku:

• przebytej ciąży
  • po zabiegach operacyjnych podbrzusza( cięcia cesarskie, usunięcie wyrostka robaczkowego)
  • problemów trawiennych np. wzdęcia, zaparcia (połączenie, sąsiedztwo jelita cienkiego z macicą)
  • przewlekłego lub nagłego, bardzo silnego stresu, zaburzeń psychosomatycznych
  • w wyniku chorób np. endometrioza, mięsak macicy, cysty na jajniku
  • zaburzeń hormonalnych
  • bolesnego miesiączkowania

Leczenie

Diagnostyka różnicowa dolegliwości bólowych, jest istotna aby wykluczyć patologie chorobowe. Fizjoterapeuta na pierwszej wizycie wyklucza tzw. czerwone flagi, czyli niebezpieczne objawy związane z patologiami chorobowymi. W razie konieczności, pacjent zostaje poinformowany o potrzebie rozszerzenia diagnostyki, wizytę u specjalisty czy badania obrazowe.

W pierwszej kolejności zadaniem fizjoterapeuty będzie wyeliminowanie dysfunkcji w obrębie narządów podbrzusza. Przysłuży się temu terapia wisceralna poprzez mobilizacje trzewi, w celu przywrócenia ruchomości oraz ukrwienia w rejonie dna miednicy. Kumulacja napięciowa podbrzusza często wiąże się z niesprawnościami trawiennymi. Pacjent może otrzymać wskazania do zmiany nawyków żywieniowych lub do wizyty u dietetyka.

Przywrócenie prawidłowego balansu mięśniowo- powięziowego oraz ruchomość kości krzyżowej to kolejny ważny krok w terapii. Jeśli przyczyną problemów napięciowych okaże się stres lub zaburzenia hormonalne, terapeuta wtedy skupi się nad regulacją układu nerwowego, za pomocą odpowiednich technik osteopatycznych, głównie CranioSacralnych.

Dominik Konieczny

Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia. Student Medycyny Osteopatycznej na Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń z zakresu fizjoterapii i osteopatii m.in. Terapii Cranio-Sacralnej Upledgera, Osteopatycznej diagnostyki i leczenia narządów trzewnych, kręgosłupa, stawów obwodowych. Przez wiele lat związany z Centrum Zdrowia Biegacza. W terapii stosuje zintegrowane podejście do leczenia człowieka, które opiera się na wykorzystaniu wiedzy z zakresu fizjologii, anatomii oraz psychologii, jak również na szerokiej obserwacji ciała, jako największej i najmądrzejszej "encyklopedii" wiedzy o człowieku. Ciągle poszerza swoje możliwości terapeutyczne poprzez zdobywanie wiedzy zarówno na szkoleniach oraz z książek. W leczeniu pacjentów wykorzystuje różne podejścia terapeutyczne. W przeszłości uprawiał lekkoatletykę- rzut oszczepem. Prywatnie lubi uprawiać sport oraz interesuje się psychologią, rozwojem duchowym.