Palec trzaskający

Lokalizacja

Zmiany przyczyniające się do powstania „palca traskającego” lokalizują się w stawach śródręczno-paliczkowych, najczęściej palca serdecznego lub kciuka. Na wysokości stawów śródręczno-paliczkowych powstaje zwłókniałe zgrubienie, które uniemożliwia swobodne prześlizgnięcie się ścięgien zginaczy palców (zginacz palców powierzchowny i zginacz palców głęboki) przez pochewkę zginaczy.

Przyczyny palca trzaskającego

Na tę dolegliwość w związku z powtarzającymi się przeciążeniami cierpią osoby używające intensywnie palców w pracy lub w wykonywanym sporcie. Choroba ta oprócz sumujących się przeciążeń może być powikłaniem cukrzycy lub RZS.

Objawy palca trzaskającego

Najbardziej charakterystyczną rzeczą w palcu trzaskającym jest odgłos strzelania, trzaskania słyszalny podczas ruchu wyprostu lub zgięcia palca. Dzieje się to w stawach śródręczno-paliczkowych, najczęściej palca serdecznego lub kciuka.

Dodatkowo występuje ograniczenie ruchomości zgięcia i wyprostu palca, ból dotykowy w okolicy powstałego zgrubienia, ocieplenie okolicy. W najcięższych przypadkach dochodzi do całkowitego zablokowania palce w zgięciu.

Fizjoterapia palca trzaskającego

Fizjoterapia w przypadłości „palca trzaskającego” będzie tym skuteczniejsza, im wcześniej pacjent zjawi się w gabinecie.

Techniką mogącą przynieść zadowalające efekty jest igłoterapia w obrębie powstałego zgrubienia, ścięgna zginacza i jego brzuśca. Przydatnym będzie praca na wszelkich napięciach miękkotkankowych w obrębie ręki oraz mobilizacje stawowe w obrębie zajętego stawu (jeśli jego ruchomość będzie zaburzona).

Dodatkowo istotnym może okazać się mobilizacja naczyniowa w obrębie tętnicy łokciowej i promieniowej. W przypadku całkowitego zablokowania palca w zgięciu najprawdopodobniej nieunikniony będzie zabieg operacyjny.

Jeśli cierpisz z powodu dolegliwości przypominających opisany w artykule „palec strzelający” nie zwlekaj i zapisz się na wizytę. Im wcześniej podjęte zostaną działania tym większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w rehabilitacji i uniknięcia zabiegu.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.