Problemy neurologiczne w obrębie uda

Zaburzenia z układu neurologicznego w obrębie uda mogą być w różnej formie determinowane, w sposób nagły lub narastający w czasie. Do najczęstszych dolegliwości bólowych w obrębie uda zaliczymy:

• rwę udową
  • rwę kulszową
  • neuropatia obwodowa
  • powikłania w związku z inna chorobą np. cukrzyca
  • zespół Guillaina-Barrégo

W obrębie uda zlokalizowane są liczne struktury neurologiczne które mogą ulec miejscowej degeneracji lub mogą przejawiać zaburzenie wynikające z innej części ciała jak np. odc. lędźwiowo-krzyżowy kręgosłupa. Warto nadmienić że niedokrwienie nerwu może uszkodzić jego strukturę na długi czas bez widocznych objawów.

Objawy problemów neurologicznych uda

Wszystkie objawy są ogólne i mogą występować pojedynczo lub współistnieć:

• ból (piekący, rozlany, nasilający się pod wpływem dotyku, niepodatny na leki przeciwbólowe)
  • przeczulica
  • parastezja

W nerwów obwodowych znajdują się włókna:

• czuciowe
  • ruchowe (osłabienie siły mięśniowej, porażenie)
  • autonomiczne (w niektórych, uszkodzenie objawia się poceniem, nieprawidłowym zabarwieniem skóry, ociepleniem, zaburzenia dermatologiczne)

Pozbawione impulsów nerwowych mięśnie zaczynają stopniowo zanikać.

Diagnostyka problemów neurologicznych uda

W zależności od objawów i tego co wyniknie z wywiadu który powinien postawić pierwszą hipotezę zaburzeń, zaleca się następujące badania:

• RTG (jeśli istnieje podejrzenie dysfunkcji kręgosłupa)
  • MRI (jak wyżej, można również wykonać kończyny dolnej)
  • USG
  • EMG (w celu diagnostyki przewodnictwa nerwowego lub braku i lokalizacji blokad)

Leczenie problemów neurologicznych uda

Leczenie będzie adekwatne do przyczyny może ono być:

• leczenie objawowe, farmakologiczne
  • leczenie operacyjne (np. przy dyskopatii)
  • leczenie rehabilitacyjne (stacjonarne, ambulatoryjne, sanatoryjne)

Terapia problemów neurologicznych uda

Terapia, podobnie jak i leczenie jest dobierane indywidualne do problemu. Można jest podzielić na okresy i podokresy w których będzie się skupiać na poszczególnych celach jak np:

• działanie przeciwbólowe
  • poprawa trofiki
  • stabilizacja

Przy zaburzeniach neurologicznych bardzo istotne jest by obserwować stan pacjentach tak często jak to możliwe i wykonywać badania neurologiczne np. po dermatomach, odruchy.

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.