Przepuklina udowa

Przepuklina udowa jest schorzeniem które jest rzadkim rodzajem przepukliny brzusznej. Mówimy o nim wówczas gdy :

• narządy jamy brzusznej przemieszczają się przez kanał udowy
  • część nadrządów jamy brzusznej przemieści się przez kanał udowy

Problem jest usytuowany w okolicy pachwiny, w górnej i przyśrodkowej powierzchni uda. Pojawiającego się w okolicy pachwiny dyskomfortu nie należy bagatelizować, ponieważ może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia.

Przepuklina udowa jest schorzeniem, które częściej występuje u kobiet. Najbardziej narażone na powstanie tego rodzaju przepukliny narażone są kobiety, które już rodziły (po porodzie może nastąpić rozszerzenie kanału udowego) oraz te po 65. roku życia (ich mięśnie są osłabione).

Do przepukliny udowej dochodzi w sytuacji zmniejszonej wytrzymałości powłok brzusznych. To powoduje, że narządy jamy brzusznej mogą przemieszczać się poza jej obręb. Między 50 a 80% tych przepuklin jest mylona z przepukliną pachwinową.

Objawy przepukliny udowej

Objawy charakterystyczne to:

• ból w okolicy pachwiny, górnej i przyśrodkowej powierzchni uda
  • ból narasta zwłaszcza po wysiłku fizycznym, uciążliwym kaszlu lub wypróżnieniu się
  • pojawia się w postaci elastycznego lub twardego guzka
  • osiąga niewielkie rozmiary – do kilku centymetrów średnicy

Najgroźniejszym powikłaniem jest uwięźnięcie przepukliny udowej, w którym najczęściej znajdują się pakiet jelita z brakiem możliwości odprowadzenia go z powrotem do brzucha (obserwujęsię również  uwięźnięcie jajnika). W konsekwencji dochodzi do niedrożności jelit, a następnie do martwicy i ich przedziurawienia. Wówczas konieczne jest leczenie operacyjne. W przeciwnym razie może dojść do śmierci.

Diagnostyka przepukliny udowej

Diagnostyka obejmuje badanie pulsacyjne oraz wywiad, badania dodatkowe to:

• USG
  • MRI

Leczenie przepukliny udowej

Gdy dojdzie do uwięźnięcia przepukliny udowej z pakietem jelit, konieczny jest zabieg operacyjny, ratuje on życie oraz może zmniejszyć ryzyko wystąpienie dalszych powikłań.

Najczęściej stosuje się operacje beznapięciowe, gdzie ubytek zamykany jest siatką z materiału sztucznego. Stosuje się też techniki laparoskopowe, wykorzystujące dostęp wewnątrzbrzuszny do operowanej przepukliny.

Terapia przepukliny udowej

Możliwości terapeutyczne w tym przypadku są ogromne ponieważ może przygotować pacjenta do zabiegu, pracować z nim po zabiegu i niwelować konsekwencje zabiegowe.

Najważniejsze to zabezpieczyć pacjenta przed nawrotem problemu. Można z powodzeniem pracować nad zapobieganiem wystąpienia dolegliwości przez terapię profilaktyczną, a jeśli już wystąpią objawy to próbować je minimalizować odpowiednim treningiem terapeutycznym, terapia wisceralna czy też terapia manualna.

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.