Przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych

Przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych jest stanem, w którym przepływ krwi przez tętnice doprowadzające krew do nóg jest ograniczony. Najczęstszą przyczyną zwężenia tętnic jest miażdżyca. Czynnikami ryzyka są:

• starszy wiek
  • palenie tytoniu (reakcja alergiczna objawiająca się stanem zapalnym)
  • nadciśnienie tętnicze
  • cukrzyca
  • duże stężenie cholesterolu całkowitego i małe stężenie frakcji cholesterolu HDL,
  • otyłość
  • miażdżyca innych naczyń, np. tętnic szyjnych, tętnic wieńcowych

Najczęściej do zwężenia dochodzi w obrębie tętnic udowych i/lub podkolanowych (70% przypadków), rzadziej dochodzi do zwężenia jeszcze na końcowym odcinku aorty oraz tętnic biodrowych – czyli dużych naczyń.

W miarę trwania problemu rozwija się krążenie oboczne. Celem krążenia obocznego jest dostarczenie utlenowanej krwi do tkanek. Jednak im bardziej zwężone naczynia krwionośne, tym bardziej ograniczone możliwości kompensacji naczyniowej.

Nawet u 20% osób po 55. roku życia można stwierdzić niedokrwienie kończyn dolnych, wraz z wiekiem np. po 70. roku życia częstość występowania choroby sięga 60% osób. Zwykle u ⅓ pacjentów występują objawy choroby. Każdego roku około 150–500 osób na milion traci kończynę/kończyny z powodu choroby niedokrwiennej.

Objawy niedokrwienia kończyn dolnych

W zależności od stopnia zwężenia tętnic pacjent odczuwa różnie nasilone dolegliwości, jednak dopiero zwężenie ~50% daje poważne objawy które determinują pacjenta by udać się do specjalisty, są to:

• ból nóg podczas intensywnego wysiłku fizycznego np. biegania, chodzenia po schodach
  • ból w spoczynku, stały – przy skrajnym zwężeniu naczyń
  • ból okolicy uda, pośladka, łydki
  • w ciężkich przypadkach uszkodzenia skóra i martwica
  • zaburzenia czuciowe kończyn
  • zaniki mięśniowe

Diagnostyka niedokrwienia kończyn dolnych

Diagnostykę opieramy na objawach i wywiadzie, następnie należy udać się do specjalisty – lekarza angiologa, to on będzie zlecał badania które mają określić stopień degeneracji. W wielu przypadkach może być wskazana konsultacja u kardiologa. Wykonuje się następujące badania:

• badania laboratoryjne, tj. profil lipidów we krwi
  • pomiar ciśnienia tętniczego
  • wskaźnik kostkowo-ramienny (ABI)
  • test wysiłkowy na bieżni ruchomej
  • USG z oceną doplerowską przepływu krwi
  • angiografia TM i/lub MRI
  • cyfrowa angiografia subtrakcyjna

Leczenie niedokrwienia kończyn dolnych

Leczenie prócz typowego podziału zachowawczego i zabiegowego musi uwzględnić profilaktykę przeciwko zawałowi serca i udarom mózgu.

W leczeniu zachowawczym celem jest zmniejszenie objawów i wykorzysuję się do tego farmakoterapię oraz trening marszowy.

Leczenie zabiegowe wewnątrznaczyniowe polega na wykonaniu małego nacięcia, przez które do naczyń krwionośnych wprowadzany jest specjalny cewnik i umieszczenia stentu oraz pomostowanie naczyniowe. W skrajnych przypadkach wykonuje się amputację.

Terapia niedokrwienia kończyn dolnych

Przy przystąpieniu do terapii z pacjentem który nie kwalifikuję się do zabiegu operacyjnego i już po zabiegu operacyjnym trzeba rozważyć które czynniki mogły mieć największy wpływ na wystąpienie choroby.

Z praktyki gabinetowej dostrzegam dużą wartość w pracy na autonomicznym układzie nerwowym oraz mobilizacje naczyń, manualny drenaż limfatyczny, terapię czaszkowo-krzyżową. Jeśli pacjent jest po zabiegu, należy uwzględnić również pracę na bliźnie.

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.