Przykurcz Dupuytrena

Lokalizacja oraz objawy

W początkowym etapie choroby pojawiają się małe zgrubienia, a także grudki pod skórą dłoni, które są efektem włóknienia tkanki na przebiegu rozcięgna dłoniowego. Występuje również opór przy próbie wyprostowania dotkniętych zmianami palców.

Zmiany te lokalizują się w obrębie stawów międzypaliczkowych lub/i śródręczno paliczkowych. Najczęściej występują na przebiegu palca serdecznego i małego.

W dalszym stadium choroby zmiany podskórne, na skutek  postępowania włóknienia utwardzają się jeszcze mocniej utrudniając wyprostowanie palców, bardzo często powodując u nich stały skurcz zgięciowy.

Możliwe przyczyny schorzenia

Choroba Dupuytrena nie posiada do tej pory swojej oficjalnej przyczyny. Za czynniki powodujące zwiększenia ryzyka zachorowania uznaje się powtarzane przeciążenia lub urazy w obrębie dłoni, cukrzyca insulinozależna, alkohol, papierosy i inne używki.

Fizjoterapia przykurczu Dupuytrena

W dobie dzisiejszej medycyny panuje nie do końca słuszny stereotyp, że choroba Dupuytrena kwalifikuje pacjenta na zabieg operacyjny. Nie jest to zawsze słuszne postępowanie, gdyż zwłaszcza w stadium choroby, kiedy przykurcz jeszcze nie stał się twardy i niemożliwy do odprostowania, fizjoterapeuta jest wstanie zniwelować objawy choroby.

Działania fizjoterapeutyczny w tym wypadku nie będą skomplikowane. Rozpoczynając terapię wstępnym zabiegiem jest technika pochodząca z pinopresury o nazwie „zwarcie”. Często już na tym etapie uzyskuje się poprawę elastyczności i zakresu ruchu ale koniecznym jest, aby później kontynuować terapię kolejnymi działaniami.

Kolejną rzeczą jaką może zrobić fizjoterapeuta, wydająca się przynosić najlepsze efekty to suche igłowanie w obrębie brzuśców mięśni zginaczy palców, a przede wszystkim w obrębie ich ścięgien. Nie jest to zbyt przyjemny zabieg ale bardzo często przynoszące zadziwiające efekty. Drugą techniką dobrze sprawdzającą się w tym przypadku jest już wcześniej poznana technika Grad, którą fizjoterapeuta będzie stosował na wizycie, a pacjent będzie ją kontynuował we własnym zakresie w domu.

Jest to przykładowy zestaw leczenia fizjoterapeutycznego w chorobie Dupuytrena. Bardzo często przynosi on zadowalające efekty ale trzeba zaznaczyć, że powrót do całkowitej sprawności nie będzie taki prosty i czasami wymagał interwencji chirurgicznej.

Pamiętaj jednak, że warto przed zabiegiem operacyjnym skonsultować się z fizjoterapeutą. Efekty, które można uzyskać mogą naprawdę Cię zaskoczyć, a jednak zabieg operacyjny to mocna ingerencja w ciało i rzecz uważana jako „ostateczną” w próbie pomocy pacjentowi.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.