Ropne zapalenie w obrębie odcinka szyjnego

Dolegliwości bólowe okolicy odc. szyjnego zazwyczaj są związane ze zmianami zwyrodnieniowo – wytwórczymi i w większości wypadków można je wyleczyć lub znacznie zmniejszyć objawy.

Czasami jednak ból tejże okolicy może mieć poważniejsze podłoże np. zajęcie jego struktur przez proces nowotworowy lub zapalny. Choć diagnostyka zakażenia tkanek kręgosłupa oraz przykręgosłupowych jest lepiej rozpoznawalne dzięki ciągłemu rozwojowi technik obrazowych, to niestety jest ich coraz więcej.

Wydaje się że rozwój zakażeń tkanek jest związany ze zjawiskiem immunosupresji wraz z innymi chorobami, starzenia się społeczeństwa, uszkodzenia naczyń tkanek przykręgosłupowych oraz stosowania NLPZ które znacznie łagodzą objawy poważnej choroby. W efekcie diagnostyka poważnej zmiany jest późna, choć narzędzia do jej przeprowadzenia są rozwinięte. Czas odgrywa bardzo ważna role ponieważ pewnych zmian, które prowadzą do niepełnosprawności nie da się już cofnąć.

Zakażenia kręgosłupa i tkanek przykręgosłupowych obejmują najczęściej:

• zapalenie trzonów kręgów i przestrzeni międzykręgowej
  • ropnie nadtwardówkowe rdzenia kręgowego (spondylodiscitis)
  • ropne zapalenie mięśni przykręgosłupowych (częściej w krajach tropikalnych)
  • ropnie przykręgosłupowe inne

Możliwe przyczyny zapalenia

Czynniki ryzyka wszystkich typów zakażeń kręgosłupai tkanek przykręgosłupowych są podobne i należą do nich m.in.:

• przejściowe bakteriemie towarzysząceinnym stanom zapalnym
  • zaawansowany wiek
  • stany immunosupresji (alkoholizm,zakażenie HIV, choroby nowotworowe, przewlekła choroba nerek, cukrzyca, przewlekła kortykosteroidoterapia)
  • urazy w okolicy kręgosłupa
  • punkcja lędźwiowa
  • operacje kręgosłupa
  • dożylne przyjmowanie narkotyków

Objawy ropnego zapalenia

Objawy bardzo często są interpretowane jako zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, dyskopatia itp., dlatego leczenie zapalenia ropnego jest utrudnione przez fakt późnej diagnostyki.

Główne objawy:

• ból miejscowy, stały(nie ustępuje w nocy)  który słabo reaguje na NLPZ
  • ból przy palpacji
  • gorączka
  • wzmożone napięcie mięśni i ograniczenie ruchomości
  • spadek masy ciała, brak apetytu
  • dysfunkcja zwieraczy
  • deficyty neurologiczne

Diagnostyka ropnego zapalenia

Badania diagnostyczne:

• podwyższone OB i CRP
  • badanie płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR)
  • MRI
  • histologiczne i mikrobiologiczne badanie materiału pobranego drogą biopsji

Leczenie ropnego zapalenia

Leczenie odbywa się na wielu etapach, będzie polegać na podawaniu antybiotyków drogą dożylną lub do ustną przez okres zależny od stopnia zaawansowania (nawet 12 tygodni). O zaprzestaniu leczenia antybiotykami decyduje lekarz na podstawie ponownego posiewu. Jeśli jest to koniecznością, wykonuje się drenaż okolicy ropnia.

Po wyleczeniu ropnego zapalenia należy zweryfikować jakie spustoszenie wywołała choroba np. uszkodzenie mięśni, kręgów czy krążków międzykręgowych. Niepokojące mogą być objawy neurologiczne.

Terapia ropnego zapalenia

Terapię będziemy prowadzić gdy już będzie zakończone leczenie zapalenia ropnego.

Bardzo często podczas leczenia pacjenta stosuję się reżim łóżkowy przez długi okres – około 4 tygodni. Jeżeli jest to pacjent w średnim wieku, ubytki masy mięśniowej nie będą tak duże jak u osoby starszej. Należy mieć to na uwadze.

Powikłania neurologiczne, ograniczenia ruchomości kręgosłupa i uszkodzenia układu pokarmowego (obciążona wątroba długotrwała antybiotykoterapią, znaczne uszkodzenie mikrobiomu jelitowego) będą dla nas terapeutów wyzwaniem.

Zabiegi z zakresu terapii manualnej, wykorzystanie technik neurologicznych czy osteopatii (np. wisceralnej) mogą znacznie przyśpieszyć odzyskiwanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Cały proces powinien być uzupełniony odpowiednim treningiem funkcjonalnym.

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.