Rwa kulszowa wyleczona w ciągu jednej wizyty?

Historia pacjenta

Zgłosił się do nas pacjent cierpiący z powodu silnego bólu kręgosłupa, promieniującego do prawej kończyny dolnej. Nie był w stanie dojechać do gabinetu – dolegliwości były tak silne, iż pacjent z trudnością wstawał z łóżka, każdy krok sprawiał mu ogromny ból. Musiał używać kul.

Po przyjechaniu do domu pacjenta pierwszą trudnością było ułożenie go na stole. Nie było mowy o wykonywaniu jakichkolwiek testów ruchowych – w końcu najmniejszy ruch wywoływał ostry strzał bólu…

Wywiad

Uwaga skupiona została więc na wywiadzie. Okazało się, iż pacjent od kilkunastu lat cierpi na problemy bólowe kręgosłupa, okresowo nasilające się, lecz nigdy nie spadające do poziomu 0. Dodatkowo jako były ciężarowiec pacjent zgłosił kilka urazów w obrębie kończyn dolnych. Od razu zaznaczył jednak, iż żaden z nich nie wykluczył go z aktywności.

Badanie – szczególnie utrudnione!

Test Lasequa (uniesienie prostej nogi pacjenta) okazał się dodatni już przy 20 stopniach zgięcia w stawie biodrowym. Wykluczyliśmy przeciwskazania do zabiegu, a za pomocą badania palpacyjnego zidentyfikowane zostały regiony najbardziej zaangażowane w tworzenie bólu.

Regionem w najsilnieszym stopniu tkliwym oraz o widocznie zwiększonym napięciu był region bruzdy pomiędzy mięśniem pośladkowym średnim a mięśniem gruszkowatym – dokładnie w miejscu przejścia nerwu pośladkowego górnego. Dotknięcie tego regionu prowokowało znajome pacjentowi dolegliwości.

Dodatkowo w obrębie kończyn dolnych odnalezione zostały obszary zmienione napięciowo oraz skorelowane z obszarem występowania bólu.

Leczenie

Jako metodę leczniczą wybraliśmy igłoterapię, by sprawić jak najmniejszy dyskomfort pacjentowi. Po nakłuciu miejsc w obrębie pośladka pacjent odczuł znajomy, promieniujący ból w obrębie nogi, który jednak szybko się wyciszył. Pacjent został poinstruowany o właściwym postępowaniu pozabiegowym.

Jaki był wynik zabiegu?

3 dni po wizycie, ku naszej wielkiej radości dostaliśmy telefon: „Czuję się jak nowo narodzony! Pierwszy raz od kilkunastu lat nic mnie nie boli!” Druga wizyta poświęcona została na redukcję napięć w celu zwiększenia odżywienia kręgosłupa. Historia ta zdarzyła się na początku tego roku. Pacjent do tej pory nie odczuwa bólu.

Czy każdy przypadek leczy się aż tak szybko?

Oczywiście, że nie! Przykład naszego pacjenta pokazuje jednak, iż z bólem można walczyć na różne sposoby i nie musi być to okupione cierpieniem przez długie lata!.

Pamiętajmy też o ważnej rzeczy: to my sami odpowiadamy za nasze zdrowie. Terapia nie rozwiąże wszystkich naszych problemów – umożliwi jedynie powrót do normalnego funkcjonowania. To przede wszystkim poprzez zdrowy tryb życia i aktywność sami mamy utrzymywać dobrą kondycję naszego ciała.

Dominik Tabor

Magister fizjoterapii, założyciel praktyki Fizjoterapia Tabor oraz witryny Fizjoterapeutaradzi.pl. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz AWF Kraków. Student medycyny osteopatycznej w Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń w kraju i za granicą. Specjalizuje się głównie w medycynie manualnej. Podstawą jego podejścia do pacjenta jest globalne spojrzenie na ciało oraz wnikliwe badanie, pozwalające dokładnie ocenić przyczynę zaburzenia. Doświadczony sportowiec, nieprzerwanie od 2008 roku - zdobywca kilku medali Mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i biegach przełajowych. Prywatnie miłośnik gry na gitarze oraz sportu.