Akupunktura równoważąca
metodą dr Tana

Akupunktura jest metodą polegającą na stymulowaniu igłą punktów w określonych lokalizacjach. Ta mająca kilka tysięcy lat metoda jest skuteczna w leczeniu wielu dolegliwości, nie tylko układu ruchu.

W praktyce fizjoterapeutów można często spotkać się z wykorzystaniem tzw. Akupunktury równoważącej metodą dr Tana. Na czym polega?

Historia akupunktury

Teoria oraz praktyka akupunktury wywodzi się z Chin. Pierwsze wzmianki pochodzą z okresu około 100 r. p n. e., jednak niektórzy wskazują, iż mogła być stosowana już znacznie wcześniej. Doniesienia o systemie meridianów datowane są na okres znacznie wcześniejszy.

Rozkwit akupunktury przypada na okres XIV oraz XVI w. Z tego okresu pochodzą sławne brązowe figury z oznaczeniem punktów akupunkturowych oraz pozycje, na których bazowana jest również współczesna akupunktura.

Akupunktura równoważąca metodą dr Tana

Pomimo, iż metody równoważenia bądź balansowania znana jest od bardzo długiego czasu, dr Richard Tan znacznie uprościł proces diagnostyki oraz aplikacji tej metody. Tradycyjna akupunktura jest wielką sztuką oraz wymaga opanowania wielu sposobów diagnozowania pacjenta oraz wyboru odpowiednich punktów. Dzięki metodzie równoważenia dr Tana akupunktura w celu zniesienia bólu stała się dostępna również dla praktyków zachodniej medycyny, fizjoterapeutów czy też osteopatów, bez konieczności zagłębiania się w zawiłe kanony Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.

Na czym polega metoda równoważenia dr Tana?

Akupunktura metodą równoważenia dr Tana polega na zastosowaniu kilku kroków. Po pierwsze, terapeuta identyfikuje region bolesny oraz przyporządkowuje go do danego meridianu, przebiegającego w jego obrębie. Następnie, korzystając z jednego z 6 systemów, poszukuje się regionu odwzorowania w odległym regionie ciała, np. na przeciwległej kończynie. Efektem jest natychmiastowe zmniejszenie bądź zniesienie poziomu bólu. Brzmi niewiarygodnie?

Mechanizm działania akupunktury równoważącej metodą dr Tana

Odpowiedzi na pytanie „jak to działa” udzielić może embriologia, a więc nauka o rozwoju zarodkowym człowieka. Szczególne światło na mechanizm działania metody przynosi tzw. koncepcja E.C.I.W.O. – Embryo contains information of whole organisation (embrion zawiera informacje o całej organizacji). Koncepcja ta ukazuje, iż zawiązki każdej z kończyn zawierają informacje potrzebne do rozwoju w cały organizm. Idąc tym tropem, na każdej z kończyn można poszukiwać odwzorowania innego obszaru ciała. Ten fakt wykorzystywany jest w ramach metody dr Tana. I tak np. problemy bólowe barku prawego można rozwiązywać poprzez nakłucie odpowiadających punktów w obrębie stawów skokowych, biodrowych, nadgarstków oraz przeciwległego barku.
Za mechanizm przeciwbólowy odpowiada uwolnienie endogennych opioidów w obrębie centralnego układu nerwowego. Są to naturalnie produkowane przez organizm substancje uśmierzające ból. Stymulowanie obszaru odwzorowującego okolicę objętą bólem powoduje uwolnienie opioidów, co przekłada się na natychmiastowe efekty przeciwbólowe.
Dodatkowo, badania za pomocą kamery termowizyjnej ukazały, iż wbicie igieł w okolicę odzworowującą wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz zwiększenia ciepłoty skóry obszaru odwzorowanego. I tak np. wbicie igieł w obszar lewego przedramienia może rozszerzyć naczynia krwionośne w obrębie prawego podudzia.

Jak wykorzystuje się akupunkturę równoważącą metodą dr Tana?

Metoda równoważenia cieszy się przede wszystkim uznaniem ze względu natychmiastowe efekty w redukcji bólu. Spektrum oddziaływania jest jednak znacznie szersze, głównie ze względu na efekt rozszerzenia naczyń krwionośnych oraz zwiększenie przepływu krwi, co przekłada się na przyspieszenie gojenia. Do dolegliwości, które można z powodzeniem leczyć bądź wspomagać ich leczenie należą:
  • bóle mięśniowo-powięziowe
  • bóle kręgosłupa, dyskopatie
  • zespoły korzeniowe
  • neuropatie
  • rany pooperacyjne
  • stopa cukrzycowa
  • bóle miesiączkowe
  • dolegliwości trzewne
  • bóle stawów
Akupunktura równoważąca metodą dr Tana jest zatem skuteczną metodą redukcji bólu oraz leczenia innych chorób. Warto jednak pamiętać, iż to nie metoda sama w sobie jest skuteczna, lecz w rękach wnikliwego oraz umiejętnego terapeuty jest potężnym narzędziem.