Uwięźnięcie nerwu przyśrodkowego piętowego

Nerw ten jest gałęzią nerwu piszczelowego, który po przejściu przez troczek zginaczy goleni dociera do dolno-przyśrodkowej części stopy unerwiając ją czuciowo.

Przyczyny uwięźnięcia nerwu przyśrodkowego piętowego

Powodem uwięźnięcia i w wyniku tego podrażnienia nerwu przyśrodkowego piętowego jest najczęściej noszenie nieprawidłowego obuwia powodującego kompresję w obszarze kostki przyśrodkowej. Stan ten może również wywołać koślawe ustawienie stopy. Wada ta zwiększa ucisk tkanek przebiegających przez troczek zginaczy goleni, a więc również na wspomniany nerw.

Do dużo rzadszych przyczyn należy reumatoidalne zapalenie występujące w stawie skokowym, choroba zwyrodnieniowa stawów, cysta lub ganglion powstały na przebiegu przebiegu nerwu.

Objawy uwięźnięcia nerwu przyśrodkowego piętowego

Pacjent uskarża się na piekący ból po przyśrodkowej stronie kostki i na pięcie, mogący promieniować w kierunku podeszwy. Obciążenie nasila problem. Objawy pojawiają się najczęściej z niską intensywnością i wraz z biegiem czasu nasilają się. Mogą też pozostać na takim samym poziomie przed długi okres.

Diagnostyka uwięźnięcia nerwu przyśrodkowego piętowego

Test Tinela-Hoffmana wyzwala odczucia doskwierające pacjentowi. Z uwagi na podobieństwo należy wykluczyć zespół kanału stępu i zapalenie rozcięgna podeszwowego.

Leczenie uwięźnięcia nerwu przyśrodkowego piętowego

Polega przede wszystkim na redukcji czynnika wyzwalającego. Oznaczać to może zmianę obuwia lub podjęcie próby reedukacji postawy za pomocą treningu. Ćwiczenia reedukacyjne nie powinny zakończyć się na stopie. Za prawidłowe ustawienie stawu skokowego odpowiada przede wszystkim biodro, ale też staw kolanowy. Problem w łańcuchach kinematycznych powodujących zapadanie się stopy może leżeć dużo wyżej, na przykład w niewyregulowanej wadzie wzroku lub słabym słuchu w jednym z uszu.

W przypadku pacjentów o niskich wymaganiach co do jakości poruszania się, tj. o bardzo małej aktywności, nie chcących podejmować próby reedukacji rozwiązanie stanowi wkładka supinacyjna do buta.

Bibliografia

1. Counsel P.D., Davenport M., Brown A. et al. Ultrasound-guided radiofrequency denervation of the medial calcaneal nerve. Clin Journal of Sport Medicine 2016;26(6):465–470.
  2. Jonathan D., Rose D., Malay S., Sorrento D. L. Neurosensory testing of the medial calcaneal and medial plantar nerves in patients with plantar heel pain. The Journal of Foot and Ankle Surgery 2003;42;4: 173-177.
  3. Diers D. J. Medial calcaneal nerve entrapment as a cause for chronic heel pain. Physiotherapy Theory and Practice 10.07.2009:291-298.

Łukasz Birycki

Hej! Nazywam się Łukasz Birycki i jestem absolwentem fizjoterapii na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku i Uniwersytecie Jagiellońskim. Cały czas dokształcam się w kierunku fizjoterapii sportowej i ortopedycznej. Na moim koncie są takie szkolenia jak Cyriax, MTG, FDM, terapia punktów spustowych, a ze strony bardziej sportowej szkolenie trenera personalnego wykonane w Europejskim Centrum Sportu, kurs treningu funkcjonalnego, treningu kettlbel, zdrowego kręgosłupa oraz instruktora Pilatesu. Moją pasją jest sport i mam niezwykłe szczęście mogąc połączyć to z moją pracą. Osobiście zajmowałem się treningiem sylwetkowym oraz boksem, a aktualnie szukam swojej drogi w gimnastyce. Wiedzy szukam u mądrzejszych i poszerzam ją o własną praktykę i obserwację. Mam nadzieje, że to co znajdziesz w artykułach okaże Ci się pomocne i stanie się cennym kawałkiem wiedzy o ludzkim ciele, a więc także o Tobie samym. Miłej lektury!