Wrodzony niedorozwój uda

Choroba jest związane ze szerokim spektrum niedoskonałości i zniekształceń kości udowej. Uszkodzenie komponentu kostnego może oznaczać zaburzenia integralności, stabilności i w konsekwencji ruchomości stawów biodrowych i kolanowych.

Zaburzenie obejmuje zmiany:

• torsyjne
  • rotacyjne
  • przykurcze tkanek miękkich

Przyczyna choroby jest nieznana, lecz domniemuje się że jest związana z problemami które występują w 4-9 tygodniu życia płodowego. Wada może mieć charakter izolowany lub występować jako zespół wad kończyn.

Zmiany obejmują trzy formy zaawansowania:

• łagodną – skrócenie uda bez patologii w stawach
  • umiarkowaną – duże skrócenie, często występuję biodro szpotawe z/bez stawu rzekomego, przykurcz stawu biodrowego, koślawość kolana
  • ciężką – wrodzony brak końca bliższego kości udowej o różnym zniekształceniu, udo krótkie i pogrubiałe

Objawy wrodzonego niedorozwoju uda

Głównym objawem jest skrócenie kończyny dolnej oraz patologie związane z układem naczyniowym, nerwowym oraz tkanek miękkich (np. niedorozwój mięśni). Zawsze obserwuje się utykanie.

W późniejszym okresie bóle lokalizowane w różnych okolicach ciała związane z patologia biomechaniczną i jej konsekwencjami.

Do najgorszych powikłań należy:

• skolioza
  • uszkodzenia powierzchni stawu (może przyczynić się do wczesnej endoprotezoplastyki stawu)

Diagnostyka wrodzonego niedorozwoju uda

Wywiad przeprowadzony z rodzicem (jeśli to dziecko) lub z pacjentem w którym zauważa się problemy z poruszaniem i bóle w różnych okolicach. Dodatkowe badania to:

• mierzenie kończyn dolnych (długość względna/bezwzględna). Uczulam na to badanie ponieważ jest niezmiernie rzadko wykonywane w drodze dochodzenia zaburzeń postawy. Jest to najprostsze badanie które już na początku pozwala postawić hipotezę, w którym kierunku winna pójść diagnostyka.
  • RTG
  • MRI
  • USG

Leczenie wrodzonego niedorozwoju uda

Leczenie będzie uzależnione od wielu aspektów, takich jak:

• wiek pacjenta
  • stopień degeneracji tkanek kończyny
  • zaburzeń w innych regionach ciała pod postacią np. wady postawy

Zazwyczaj obejmuje zaopatrzenie ortopedyczne, gdy deformacja jest na tyle poważna to proponuję się wieloetapowe leczenie operacyjne takie jak:

• osteotomia korygująca
  • repozycja kikuta k. udowej do panewki
  • skrócenie dłuższej kończyny
  • wydłużenie kończyny metodą osteogenezy dystrakcyjnej
  • amputacja

Terapia wrodzonego niedorozwoju uda

W terapii można wyróżnić korekcje wady postawy np. skoliozę z doborem odpowiednich elementów zaopatrzenia ortopedycznego jeśli nie jest wymagany zabieg oraz jeśli jest wymagany zabieg, możemy pacjenta przygotować do zabiegu i prowadzić go po wykonaniu operacji np. wydłużenia kończyny.

W drugim aspekcie praca nad odpowiednim odżywieniem tkanek które mają ulec wydłużeniu oraz praca na tkankach miękkich by zminimalizować np. hipertonusy mięśniowe które będą przeciwdziałać sile trakcji, która ma wydłużyć kończynę. Oczywiście manualny drenaż limfatyczny, osteopatyczna praca na bliznach później terapia manualna jest dobierana zawsze indywidualnie do pacjenta i zabiegu któremu się podda/poddał się.

Założyciel Tomasz Łukawski osteopatia fizjoterapia masaż. Fizjoterapeuta po Uniwersytecie Jagielońskim Collegium Medicum, obecnie student Medycyny Osteopatycznej na Akademii Osteopatii. Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, zdobywane w ciężkiej pracy w szpitalach (oddział hematologi, onkologii, pulmonologii, ortopedii i neurologii) oraz przychodni wielospecjalistycznej zajmującej się najbardziej skomplikowanymi przypadkami, różnych specjalizacji z całej Polski. W 2018 r podczas targów "Bliżej zdrowia - bliżej natury" wygłosił obszerny referat po tytułem: "Synteza metod fizjoterapeutycznych jako możliwość holistycznej diagnostyki/leczenia pacjenta". Uczestnik wielu kursów i konferencji naukowych, które poszerzyły horyzonty zawodowej pasji. W wolnych chwilach miłośnik literatury pięknej, sztuki, przyrody oraz jazzu i filmów z Jamesem Bondem.