Zapalenie kaletki biodrowo–grzebieniowej

Czym jest kaletka i do czego jest nam potrzebna?

Kaletka maziowa jest rodzajem worka wypełnionego mazią. Umożliwia płynniejszy ślizg względem siebie poszczególnym strukturą anatomicznym. W tym przypadku będzie to ślizg między ścięgnami mięśnia biodrowego i lędźwiowego, a przednią częścią torebki stawu biodrowego. Po co ten odpowiedni ślizg między tymi strukturami? Najzwyczajniej w świecie po to, aby Twoje biodro pracowało bardziej ergonomicznie i wolniej się „zużywało”.

Lokalizacja i charakter dolegliwości

Ból od tej kaletki będzie się głównie manifestował w okolicach pachwiny. Nie będzie on punktowy, lecz rozlany, nierzadko dający odczucia promieniowania na przód uda lub nawet do tylno–dolnej części odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Taki objaw będzie najłatwiej uzyskać przy ustawieniu kończyny dolnej przez fizjoterapeutę w pozycji kompresującej okoliczne tkanki do kaletki. Będzie to najistotniejsza wskazówka z badania funkcjonalnego wskazująca na problem z tą kaletką. Bardzo często objawy bólowe z tej kaletki będą dawały testy oporowe dla stawu biodrowego. Najczęściej ruchomość biodra będzie w normie, czego wyjątkiem może być mocno przewlekły problem tej kaletki powodujący jej zwłóknienie i bezpośredni negatywny wpływ na torebkę stawu biodrowego.

Kto najbardziej narażony?

Najczęstszą grupą osób poddawanych dolegliwością ze strony tej kaletki są sportowcy używający bardzo intensywnie zginaczy stawu biodrowego. Mowa tu o mięśniu biodrowo-lędźwiowym, który podczas długo trwającego i intensywnego wysiłku będzie kompresował kaletkę biodrowo-grzebieniową. W efekcie może to spowodować jej obrzęk. Na pierwszą linię ognia w tej sytuacji pójdą zatem biegacze sprinterzy, u których problem z tą kaletką nie raz w najczarniejszych scenariuszach kończy im sportowe kariery.

Z drugiej strony mocno na tego typu dolegliwości będą reagowały osoby z bardzo małą aktywnością fizyczną. Spędzenie całego dnia w pracy siedząc przy biurku będzie powodowało trwałe, niekorzystne położenie dla tej kaletki poprzez ustawienie w skróceniu mięśni biodrowo-lędźwiowych.

Istotną informacją jest to, że kaletki często będą reagowały na problemy metaboliczne typu cukrzyca, dna moczanowa czy osteoporoza. Pacjent nieco starszy, z nadwagą i tego typu chorobami współtowarzyszącymi będzie należał do ostatniej ale nierzadkiej grupy osób potencjalnie narażonych na problemy kaletkowe.

Terapia zapalenia kaletki biodrowo – grzebieniowej

Podczas zapalenia tej kaletki bardzo istotną rzeczą będzie pomoc organizmowi pacjenta w odpowiednim przejściu przez proces zapalny, który wbrew pozorom jest naszym sprzymierzeńcem w leczeniu. W początkowej fazie bardzo istotna będzie praca dystalnie od problemu. Szczególnie istnotna będzie terapia klatki piersiowej, aby otworzyć drogę odpływu dla kwaśnych metabolitów z dysfunkcyjnej okolicy. Kiedy zapewnimy odpowiednią ruchomość i możliwości drenażowe w okolicy nad epicentrum dysfunkcji, będziemy mogli przejść do pracy lokalnej. Terapeuta różnorodnymi technikami tkanek miękkich powinien znieść napięcie z mięśnia biodrowo-lędźwiowego i kolejno wdrożyć delikatne techniki mobilizacyjne na staw biodrowy. Pomocne w leczeniu będzie praca na przebiegu naczyń tętniczych odżywiających kaletkę. Mowa tu o tętnicy biodrowej zewnętrznej. Ważna jest także praca na przebiegu nerwów obwodowych unerwiających tę kaletkę, tj. na nerwie udowym wychodzącym z górnego odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Nie należy zapominać o analizie biomechaniki treningu i funkcjonowania codziennego pacjenta. Bez wyeliminowania pewnych nieprawidłowości z tym związanych problemy z kaletką biodrowo-grzebieniową mogą nawracać.

Bibliografia:

1. Bochenek A.: Anatomia człowieka, Tom 3. Układ naczyniowy.

2. Schulte E, Schumacher U, Schunke M.: Atlas anatomii człowieka Prometeusz, Tom1. Anatomia ogólna i układ mięśniowo – szkieletowy.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.