Zapalenie kaletki krętarza większego

Dolegliwości ze strony kaletki krętarza większego będą lokalizowały się, jak sama nazwa wskazuje, w okolicy krętarza większego kości udowej. Gdzie szukać tego krętarza? Otóż jest to struktura kostna wystająca najbardziej bocznie ze wszystkich elementów kostnych miednicy. W związku z przejrzystą lokalizacją tej kaletki, podczas jej zapalenia, będzie nam o wiele łatwiej dojść do tego czy to ona stanowi problem, niż to było w przypadku kaletki biodrowo-grzebieniowej. Jeśli czujesz ból bocznej części stawu biodrowego lub dyskomfort na tej wyniosłości kostnej, to już wiesz na starcie jaką strukturę weźmiesz jako jedną z głównych podejrzanych.

Sama kaletka będzie ułatwiać ślizg anatomicznym strukturą względem siebie. Na tym przykładzie będzie to przestrzeń pomiędzy krętarzem większym kości udowej, a pasmem biodrowo-piszczelowym, utworzonym przez włókna mięśnia pośladkowego wielkiego i naprężacza powięzi szerokiej uda.

Kto jest narażony na zapalenie kaletki?

Osoby narażone na zapalenia tej kaletki, znowu w pierwszej linii będą sportowcami. Tym razem nie biegacze, lecz kolarze. Jest to spowodowane tym, że kolarz już poprzez swoją pozycję wyjściową bioder, wstępnie będzie kompresował pasmo biodrowo-piszczelowe do krętarza, drażniąc kaletkę. Cykliczny ruch pedałowania będzie pogłębiał ten stan rzeczy. Pamiętajmy jednak, że nie jest to regułą. A problem z tą kaletką może mieć każdy, w zależności od wykonywanych czynności dnia codziennego, osobniczej budowy anatomicznej czy innych chorób współtowarzyszących. Przedłużający się stan zapalny tej kaletki może spowodować charakterystyczne przeskakiwanie na bocznej części krętarza większego. Stan ten potocznie nazywamy biodrem trzaskającym. Takie wrażenia akustyczne najczęściej będą się pojawiały przy zginaniu i prostowaniu biodra oraz jego rotacjach. Pamiętać należy, że kaletka ta leży powierzchownie i nie lubi nacisku. Do jej zapalenia również będzie mogło dojść przy upadku na krętarz większy. Dodatkowo prowokowanie dolegliwości już w stanie zapalnym będzie zazwyczaj proste do wywołanie poprzez naciskanie na krętarz.

Gdzie pojawia się ból?

Ból będzie pojawiać się głównie nad krętarzem większym, a więc w bocznym przedziale stawu biodrowego. W przypadku długotrwałego zapalenia często promieniuje on też do dolnej części kręgosłupa lędźwiowego, a także do bocznej części uda.

Terapia zapalenia kaletki krętarza większego

Podczas terapii kaletki krętarza większego w początkowej fazie, warto w pierwszej kolejności skupić się na uwolnieniu sztywnych. Szczególnie dotyczy to rejonów klatki piersiowej, co da nam bardzo dobry wstęp do terapii, a co za tym idzie łatwiejszą drogę do jej wyleczenia. Terapeuta powinien przeanalizować podczas jakich czynności pacjent odczuwa największy ból i analizując związaną z tym biomechanikę ciała pacjenta, poczynić odpowiednie korekcje. Na drażnienie tej kaletki mogą mieć wpływ stare urazy i związana z nimi nieprawidłowa mechanika miednicy, biodra, kolana, a także stopy. Terapeuta koniecznie musi zwrócić uwagę na kondycję pasma biodrowo-piszczelowego. Jeśli istnieje taka potrzeba należy wykonać techniki tkanek miękkich na jego przebiegu, a także na przebiegu mięśni tworzących tę strukturę. Napięte niczym struna pasmo biodrowo-piszczelowe będzie dopinało kaletkę do krętarza i nie pozwalało jej swobodnie działać, a już w fazie zapalnej regenerować się. Aby leczenie było dopięte na ostatni guzik terapeuta powinien zadbać o ukrwienie kaletki, pracując na tętnicy biodrowej zewnętrznej, a także o jej unerwienie, wychodzące z segmentów L3 I L4.

Bibliografia:

1. Moore K, Dalley A, Agur A: Moore Anatomia kliniczna Tom 1.
  2. Bochenek A.: Anatomia człowieka, Tom 3. Układ naczyniowy.
  3. Hochschild J: Anatomia funkcjonalna dla fizjoterapeutów.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.