Zapalenie kaletki podbarkowej i podnaramiennej

Zapalenie kaletki podbarkowej i podnaramiennej, to częsty problem pacjentów z bólem barku. Ograniczenie ruchomości, ból podczas unoszenia ramienia, szczególnie powyżej 90 stopni oraz towarzyszący ból w nocy, mogą być sygnałem, że kaletka jest w stanie zapalnym. Charakterystycznym objawem dla zapalenie kaletki jest rozchodzenie się bólu głównie, po przednio-bocznej stronie ramienia. W stanie ostrym, może promieniować nawet do przedramienia i kciuka. Przyczynę podobnych dolegliwości w barku, może stanowić wiele innych restrykcji, dlatego aby dokładnie zdiagnozować problem, należy wybrać się do fizjoterapeuty.

Kaletka podbarkowo-podnaramienna, to struktura przypominająca worek wypełniony płynem. Płyn znajdujący się w środku ma za zadanie „ dawać smarowanie” tkankom znajdującym się w pobliżu, czyli dla ścięgien i mięśni. Zapobiega to ocieraniu się tkanek miękkich o struktury kostne, umożliwia odpowiedni ślizg ścięgien.

Kaletka znajduje się pomiędzy wyrostkiem barkowym łopatki, czyli „daszkiem” stawu ramiennego, a głową kości ramiennej. Można powiedzieć, ze umiejscawia się ona w tunelu międzykostnym, w którym przebywa ze ścięgnem mięśnia nadgrzebieniowego. To właśnie o to ścięgno troszczy się najbardziej, nie pozwalając aby podczas globalnych ruchów dochodziło do konfliktowania się ze strukturą kostną. Od przedniej strony sąsiaduje z więzadłem kruczo-barkowym.

Część podnaramienna jest przedłużeniem kaletki podbarkowej i jak sama nazwa wskazuje, znajduje się pod mięśniem naramiennym.

Możliwe przyczyny zapalenia kaletki podbarkowo-podnaramiennej

Problem z zapaleniem kaletki występuje często u sportowców, wykonujących ruchy z nad głowy oraz u osób pracujących fizycznie.

Zdarza się jednak, ze zapalenie współtowarzyszy innym uszkodzeniom, a także występuje u osób, które nie przeciążały barku. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na podrażnienie kaletki jest zmniejszenie tzw. przestrzeni podbarkowej.

Poprzez zaburzoną pracę mięśni łopatki, przesuwa się ona w kierunku przednio bocznym, co powoduje zbliżenie się „daszka barkowego” do guzka kości ramiennej. Takie ustawienie zamyka nam tunel podbarkowy, uciskając kaletkę i ścięgno mięśnia nadgrzebieniowego podczas ruchów rotacyjnych oraz wykonywanych ponad głową. Powstający obrzęk powoduje zwiększenie ciśnienia i duży ból podczas ruchu.

Warto zadać pytanie: co powoduje niekorzystne ustawienie łopatki?

Łopatka posiada powierzchnię ślizgową na tylnej ścianie klatki piersiowej. Jej ślizg zachodzi po żebrach. Jeśli kręgosłup piersiowy będzie przebywał w zgięciu i pozycji zgarbionej, wówczas nastąpi zamknięcie klatki piersiowej.  Spowoduje to osłabienie mięśni stabilizujących łopatkę od tylnej strony. Skrócenie i usztywnienie mięśni oraz towarzyszących powięzi z przedniej strony, doprowadzi do złego ustawienia łopatek tzw. protrakcji, czyli wysunięcia przedniego. Przyczyna takiej postawy może wynikać z innych globalnych zaburzeń.

Możemy rozwijać temat o czynniki emocjonalne oraz stare blizny i problemy trzewne. Sztywność tkankowa w obrębie klatki piersiowej i szyi oraz jamy brzusznej, wpływa znacząco na ograniczenie cyrkulacji płynów kończyny górnej.

Dlatego, jeśli zapalenie powstaje bez fizycznych obciążeń ramienia, przyczyna wynika najczęściej z ograniczeń tkankowych, które uciskają na naczynia krwionośne i limfatyczne zaburzając odpowiednią wymianę płynów. Zastój prowadzi do zmiany ciśnienia oraz pH płynów, co skutkuje chemicznym oraz mechanicznym drażnieniem receptorów bólowych. Warto wspomnieć o przyczynach metabolicznych mających wpływ na kaletki.

W przypadku sportowców zazwyczaj wynika to z asymetrycznego wykonywania ruchów kończyną górną. Dlatego większą tendencję do problemów z barkiem mają sportowcy uprawiający dyscypliny takie jak: tenis, rzut oszczepem, piłka ręczna, siatkówka.

Powtarzające się ruchy specyficzne dla każdej z tych dyscyplin, szczególnie wykonywane ponad głową z mocną rotacją zewnętrzną ramienia, tworzą obkurczenie tylnej torebki stawowej.

Dobrze uświadomiony sportowiec, wykonujący ćwiczenia prewencyjne barku, może skutecznie przeciwdziałać skrajnemu dysbalansowi mięśniowemu. Kiedy ta sfera jest zaniedbana, dochodzi do zmiany ustawienia głowy kości ramiennej w panewce. Wysuwa się ona ku przodowi, generując większą kompresję w okolicy kaletki oraz więzadeł i mięśni części przedniej barku.

Leczenie zapalenia kaletki podbarkowo-podnaramiennej

Leczenie będzie skupiało się zarówno na lokalnym aspekcie problemu jak i globalnym. Do pierwszego należy ograniczenie stanu zapalnego, zmniejszenie okolicznych napięć mięśniowo-powięziowych.

Globalne leczenie nakierowane będzie na najbardziej pierwotną przyczynę, która została określona poprzez badanie palpacyjne struktur mających anatomiczny i fizjologiczny wpływ na bark. Wyrównanie napięć w obrębie mięśni łopatki jest wtedy konieczne, aby zwiększyć przestrzeń podbarkową i odbarczyć kaletkę.

Jeśli dysbalans mięśniowy barku wynika z patologii napięciowych w obrębie przepony, klatki piersiowej, kręgosłupa piersiowego czy narządów trzewnych, wówczas istotne dla długotrwałego efektu jest, aby uwolnić napięcia poprzez terapię manualną, terapię wisceralną.

W przypadku sportowców, dodatkowy i zarazem ważny aspekt, to edukacja co do stosowania prewencji, czyli odpowiednich ćwiczeń redukujących wpływy asymetrii na biomechanikę barku.

Proponowane metody leczenia zapalenia kaletki podbarkowo-podnaramiennej

• Terapia manualna
  • Osteopatia
  • Terapia wisceralna
  • Kinesiotaping
  • Trening medyczny

Dominik Konieczny

Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia. Student Medycyny Osteopatycznej na Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń z zakresu fizjoterapii i osteopatii m.in. Terapii Cranio-Sacralnej Upledgera, Osteopatycznej diagnostyki i leczenia narządów trzewnych, kręgosłupa, stawów obwodowych. Przez wiele lat związany z Centrum Zdrowia Biegacza. W terapii stosuje zintegrowane podejście do leczenia człowieka, które opiera się na wykorzystaniu wiedzy z zakresu fizjologii, anatomii oraz psychologii, jak również na szerokiej obserwacji ciała, jako największej i najmądrzejszej "encyklopedii" wiedzy o człowieku. Ciągle poszerza swoje możliwości terapeutyczne poprzez zdobywanie wiedzy zarówno na szkoleniach oraz z książek. W leczeniu pacjentów wykorzystuje różne podejścia terapeutyczne. W przeszłości uprawiał lekkoatletykę- rzut oszczepem. Prywatnie lubi uprawiać sport oraz interesuje się psychologią, rozwojem duchowym.