Zapalenie pochewek ścięgien mięśni prostowników

Mięśnie prostowniki stopy to grupa znajdująca się w przedziale przednim podudzia. Zaliczamy do nich:

• M. piszczelowy przedni, odpowiadający za zgięcie grzbietowe stopy oraz jej odwracanie; mięsień ten jest również szczególnie ważny ze względu na kształtowanie prawidłowego wysklepienia stopy
  • M. prostownik długi palców, odpowiadający za zgięcie grzbietowe palców
  • M. prostownik długi palucha, odpowiadający za zgięcie grzbietowe palucha

Ścięgna wyżej wymienionych mięśni zlokalizować bardzo łatwo. Przebiegają one pod tzw. troczkiem prostowników, przy zgięciu stopy grzbietowo wybrzuszają obszar nad stawem skokowym.

Objawy i diagnostyka bólu przodu podudzia

Charakterystyczne w tej dysfunkcji jest pojawienie się bólu. Zazwyczaj występuje on nagle, bez konkretnego urazu.

• Ból lokalizuje się z przodu, nad stawem skokowym
  • Ból nasila się wraz z trwaniem aktywności fizycznej, w spoczynku maleje
  • Ruchy oporowe generują ból
  • Pojawić się może charakterystyczne skrzypienie w obrębie dysfunkcyjnych ścięgien

Terapeuta określa najbardziej dysfunkcyjne ścięgno za pomocą testów oporowych oraz palpacji. Ścięgno najbardziej dotknięte stanem zapalnym jednocześnie będzie jednym z bardziej tkliwych w dotyku. Potwierdzenie diagnozy można uzyskać w badaniach obrazowych, takich jak USG czy MRI.

Możliwe przyczyny bólu przodu podudzia

Zapalenie pochewki ścięgna pojawia się w wyniku sumujących się, długotrwałych przeciążeń. Wywołane one być mogą między innymi:

• Nieprawidłową biomechaniką, szczególnie nadmierną pronacją stopy
  • Zwiększoną sztywnością powięzi
  • Stosowaniem niewłaściwego obuwia
  • Zbyt intensywnym treningiem
  • Zaburzeniem odżywienia oraz drenażu okolic ścięgien
  • Mięśniowo-powięziowymi punktami spustowmi

Jak każde dolegliwości rozpoczynające się bez wyraźnej przyczyny, dysfunkcję należy traktować globalnie, by jak najdokładniej określić okoliczności wpływające na pojawienie się bólu.

Możliwe leczenie bólu przodu podudzia

W zależności od określonej przyczyny, terapeuta w procesie leczenia może wykorzystać:

• Manipulację powięzi
  • Suche igłowanie punktów spustowych
  • Pinopresurę
  • Korekcję wzorców ruchowych
  • Ćwiczenia zwiększające mobilność oraz ćwiczenia ekscentryczne
  • Fizykoterapię: laser wysokoenergetyczny

Aby terapia odniosła pożądany skutek, należy w jej czasie zmniejszyć intensywność treningu oraz aktywności wzmagających ból.

Diagnostyka różnicowa

Aby prawidłowo dobrać terapię, należy zróżnicować problem z zapaleniem okostnej przedniej części kości piszczelowej.

Dominik Tabor

Magister fizjoterapii, założyciel praktyki Fizjoterapia Tabor oraz witryny Fizjoterapeutaradzi.pl. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz AWF Kraków. Student medycyny osteopatycznej w Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń w kraju i za granicą. Specjalizuje się głównie w medycynie manualnej. Podstawą jego podejścia do pacjenta jest globalne spojrzenie na ciało oraz wnikliwe badanie, pozwalające dokładnie ocenić przyczynę zaburzenia. Doświadczony sportowiec, nieprzerwanie od 2008 roku - zdobywca kilku medali Mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i biegach przełajowych. Prywatnie miłośnik gry na gitarze oraz sportu.