Zapalenie trzeszczki ręki

Lokalizacja

Trzeszczki są kostnymi strukturami zlokalizowanymi w obrębie stawów. Istotą ich działania jest ochrona przebiegających przez staw ścięgien oraz poprawa ergonomii ich pracy. Najczęściej ulegającą stanom zapalnym trzeszczką w obrębie ręki jest trzeszczka stawu śródręczno-paliczkowego kciuka. O wiele rzadziej dochodzi do zapalenia trzeszczki stawu śródręczno-paliczkowego palca wskazującego.

Przyczyny zapalenia trzeszczki

Do zapalenia trzeszczki dochodzi w wyniku przeciążającej pracy dłonią, do której może dojść na skutek pracy jaką wykonuje lub sportu uprawianego przez niego. Rzadko dochodzi do zapalenia trzeszczki w wyniku konkretnego urazu.

Czynnikami zwiększającymi ryzyko zapalenia trzeszczki są: łuszczycowe zapalenie stawów. RZS, dna moczanowa, zapalenie pochewki maziowej ścięgien.

Objawy zapalenia trzeszczki

W przypadku zapalenia trzeszczki występuje wyraźny ból podczas jej uciskania. Pacjent podczas ruchów w stawie śródręczno-paliczkowym pogłębia dolegliwości bólowe i ma wrażenie występowania w palcu ciała obcego. W wyniku nagłego uszkodzenia trzeszczki często nad jej przebiegiem pojawia się niewielka wybroczyna.

Fizjoterapia zapalenia trzeszczki

W pierwszej kolejności w przypadku zapalenia trzeszczki należy ograniczyć aktywność fizyczną, która doprowadziła do jej przeciążenia.

W początkowej fazie zapalenia pomocna będzie praca na napięciach w obrębie przedramienia w celu ułatwienia odpływu zbędnych produktów przemiany materii, powstałych w wyniku zapalenia.

Następnie można wejść z intensywniejszą pracą w obrębie kłębu kciuka. Techniką z wyboru będzie tu igłoterapia. Pomocnym w leczeniu i uśmierzeniu bólu może okazać się działanie fizykalne, jak krioterapia, terapia prądem, laserem wysokoenergetycznym lub ultradźwiękami.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.