Złamanie kości piętowej

Kość piętowa jest największą kością w stopie, a jej złamania statystycznie dotyczą aż 60 % złamań kości stępu. Kość ta przenosi na co dzień bardzo duże obciążenia, sporo więcej niż dwa pozostałe główne punkty podparcia stopy – I i V głowa kości śródstopia.

Przyczyny złamania kości piętowej

Nie ma docelowej grupy osób, która będzie bardziej narażona na złamanie kości piętowej. Taka sytuacja dzieje się zazwyczaj losowa podczas uderzeń lub zeskoków z wysokich poziomów.

Należy pamiętać, że kość piętowa z racji swojej roli przenoszenia bardzo dużych obciążeń jest bardzo wytrzymała, więc nie będzie prostym zadaniem doprowadzenie do jej uszkodzenia.

Bardzo często ma miejsce sytuacja, gdzie przed wydarzeniem powodującym złamanie, nieraz dochodziło do nadmiernego obciążania i w konsekwencji osłabienia struktury kostnej kości piętowej. Będzie się tak działo jeśli pacjent będzie miał nadwagę, będzie chodził w źle dobranym, zużytym obuwiu, czy też będzie posiadał choroby współistniejące z osteoporozą na czele.

Objawy złamania kości piętowej

Ból związany ze złamanie kości piętowej będzie miał bardzo podobną specyfikę do bólu przy złamaniu 5 kości śródstopia. Będzie on bardzo intensywny, kłujący. Wystąpi bardzo duża tkliwość palpacyjna w obrębie pięty. Chód zaraz po zdarzeniu będzie bardzo utrudniony, a po kilkudziesięciu minutach niemal niemożliwy. Nieuniknionym będzie obrzęk dookoła pięty wraz z  wyraźnym ociepleniem skóry tej okolicy.

Diagnostyka i leczenie złamania kości piętowej

Po wypadku, który wywołał bardzo podobne dolegliwości jak opisano powyżej, najrozsądniej będzie udać się na SOR, aby prześwietlić kość piętową wykluczając lub potwierdzając potencjalne złamanie.

Nawet po potwierdzeniu złamania warto udać się na wizytę do fizjoterapeuty. Początkowe działanie polega głównie na odprowadzeniu obrzęku z okolicy pięty za pomocą technik drenażowych i kinesiotapingu.

Po odprowadzeniu obrzęku fizjoterapeuta może wprowadzić techniki wspomagające dopływ krwi tętniczej do urazowego miejsca, która jest konieczna do odpowiedniej regeneracji tkanki kostnej.

Eliminując większą część bólu terapeuta powinien przeprowadzić badanie stopy i podudzia, ponieważ przy urazach dochodzących przez upadek z wysokości może dojść do zaburzeń w funkcjonowaniu stawów stopy i kości podudzia, co w przyszłości może być przyczyną innych dolegliwości.

Dobre efekty terapeutyczne przynosi technika „GRAD”, którą fizjoterapeuta może stosować na wizycie, a także wyedukować pacjenta do wykonywania jej we własnym zakresie w domu. Standardowo przydatnym będzie stosowanie fizykoterapii, która również przyniesie ulgę w bólu, a także pomoc w odpowiednim przebiegu zrostu kostnego.

Istotne jest również stopniowe wprowadzanie obciążenia oraz aktywności fizycznej, by na powrót wzmocnić strukturę kostną pięty.

David Nachman

Absolwent AWF Kraków, UJCM oraz KWSPZ. Ukończył cykl szkoleń medycyny manualnej wg. Radosława Składowskiego oraz kursów doszkalających w tej metodzie. Fizjoterapeuta w zespole Fizjoterapia Tabor. Uczestnik wielu szkoleń o tematyce osteopatycznej oraz różnych metod terapii manualnej. "Moją drogę szkoleniową cechuje otwartość. Nie zamykam się i nie oceniam negatywnie żadnej z metod. Za to staram się wyciągnąć z każdego podejścia elementy, które związane w całość pomogą mi odnaleźć osobny klucz do wyleczenia dysfunkcji każdego pacjenta z osobna". Pasjonat tenisa, sportów walki. 8 lat grający w piłkę nożną, 4 lata trenujący biegi lekkoatletyczne.