Złamanie wyrostka łokciowego

Wyrostek łokciowy jest częścią kości łokciowej. Znajduje się w tylnej, bliższej części kości łokciowej, stanowi górne zakończenie kości. Jako najbardziej wysunięta część łokcia jest szczególnie podatny na urazy.

Objawy oraz diagnostyka złamania wyrostka łokciowego

Przyczyną urazu może być bezpośredni uraz lub upadek na wyprostowaną kończynę górną. Pacjent w wywiadzie będzie zgłaszał:

• Nagły, wyraźny początek bólu (urazowy)
  • Ostry ból w tylnej części stawu

W celu prawidłowej oceny oraz zaopatrzenia urazu w pierwszej kolejności powinno zostać wykonane badanie RTG. Jeżeli złamanie nie jest przemieszczone oraz jest stabilne, zazwyczaj pacjent będzie w stanie wyprostować staw łokciowy.

Możliwe leczenie złamania wyrostka łokciowego

W pierwszym okresie leczenie obejmuje unieruchomienie za pomocą szyny gipsowej. W tym okresie w celu przyspieszenia zrostu kostnego mogą być wykonywane techniki pinopresury oraz klawiterapii. Wykorzystywne też mogą być różnego rodzaju zabiegi fizykalne mające na celu poprawę warunków gojenia.

Dalsza fizjoterapia polega głównie na zapobieganiu negatywnym skutkom unieruchomienia stawu. Stosuje się techniki terapii manualnej, techniki osteopatyczne, pinopresurę, ćwiczenia ruchomości oraz siły stawu łokciowego.

Dominik Tabor

Magister fizjoterapii, założyciel praktyki Fizjoterapia Tabor oraz witryny Fizjoterapeutaradzi.pl. Absolwent Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz AWF Kraków. Student medycyny osteopatycznej w Still Academy of Osteopathy. Uczestnik wielu szkoleń w kraju i za granicą. Specjalizuje się głównie w medycynie manualnej. Podstawą jego podejścia do pacjenta jest globalne spojrzenie na ciało oraz wnikliwe badanie, pozwalające dokładnie ocenić przyczynę zaburzenia. Doświadczony sportowiec, nieprzerwanie od 2008 roku - zdobywca kilku medali Mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i biegach przełajowych. Prywatnie miłośnik gry na gitarze oraz sportu.